- تبلیغات -
3
(2)

یکی از دغدغه‌های اصلی مهندسین تازه‌کار و دانشجویانی که تازه به فارغ‌التحصیلی رسیده‌اند نحوه ورود به بازار کار دفاتر فنی مهندسی است. اگر قصد داشته باشید تبدیل به یک مترور حرفه‌ای شوید مطمئنا چالش‌های مختلفی وجود دارد. اما کسب آموزش متره و برآورد از یک منبع مناسب و همچنین تلاش مداوم در این زمینه کلید پیشرفت است. صبر و حوصله هم اهمیت بسیار بالایی دارد. باید به صورت مداوم دانش خود را به چالش بکشید و از مسیر خود ناامید نشوید. در ادامه کمی بیشتر به وظایف یه مترور حرفه‌ای می‌پردازیم و همچنین سرفصل‌ها و مباحثی که یادگیری آن‌ها کلیدی است را به شما معرفی خواهیم کرد.

مهندس مشاور و مترور چه وظیفه‌ای دارد؟

همانطور که از نام مترور مشخص است، اصلی‌ترین وظیفه شما انجام متره و برآورد برای پروژه‌های مختلف عمرانی و صنعتی است. یک مترور حرفه‌ای به نوعی زیربنای یک پروژه را ایجاد می‌کند. باید از دانسته‌های خود از آموزش متره و برآورد به خوبی استفاده کنید و آن‌ها را تبدیل به یک سری برنامه‌ها و پرپوزال‌های جامع کنید.  موسسه ها و سایت های زیادی در ایران به تدریس این موضوع پرداخته اند که ما یکی بهترین مجموعه ها را برای شما در نظر گرفته ایم، برای مشاهده پکیج آموزش متره و برآورد این مجوعه اینجا کلیک نمایید.

وظیفه اصلی شما این است که نیازمندی‌های یک پروژه، نحوه رسیدن به این نیازمندی‌ها، هزینه و چالش‌های احتمالی یک پروژه را محاسبه کنید. باید با کلیت نقشه‌ها آشنا باشید تا بتوانید یک تصویر انتزاعی را تبدیل به یک پروژه تمام شده کنید. باید درک درستی از هزینه‌‌ی مصالح داشته باشید و بتوانید بر اساس واقعیات بازار، به کارفرما یک لیست هزینه دقیق ارائه دهید. باید بتوانید تمامی اطلاعات جزئی را تبدیل به یک ارائه کامل کنید.

کلیدی‌ترین نکات آموزش متره و برآورد چیست؟

حالا که کمی به پیش‌نیازهای تبدیل شدن به یک مترور حرفه‌ای صحبت کردیم، باید کمی هم به روند آموزش متره و برآورد اشاره کنیم. یکی از نکات کلیدی که در ابتدا به آن اشاره کردیم، نحوه آموزش در مراکز آکادمیک مانند دانشگاه‌های فنی مهندسی است. دانشگاه‌ها فضای خوبی را برای یادگیری تئوریک اطلاعات فنی و مهندسی ایجاد می‌کنند. اما الزاما نمی‌توان از دانشگاه و فضای دانشگاهی انتظار آموزش مناسب برای فضای کار را داشت.

دانشگاه فرصت خوبی برای یادگیری است. اما یکی از وظایف اصلی دانشگاه ایجاد سوال و طرح مسئله است. این شما هستید که باید به دنبال حل مسئله بروید. اما چه مسائلی را باید دنبال کنیم؟

باید به دنبال مطالعه اسناد مناقصه‌های مختلف و همچنین به دنبال درک کاربرد فهرست بها باشید. باید دستورالعمل فهرست بها را به خوبی درک کنید. بسته‌های آموزش متره و برآورد در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. نقشه‌خوانی هم همانطور که گفتیم اهمیت بسیار بالایی دارد. باید به دنبال درک بهتر روند عملیات گودبرداری و همچنین پایدارسازی گود باشید. اگر به دنبال فعالیت در زمینه‌ی عمران ساختمان هستید، باید به مسائلی در زمینه ظاهر خود ساختمان هم توجه کنید.

منظور از ظاهر همان نمای بیرونی است. شناخت آجرهای مخصوص نما و همچنین پروژه نماچینی بسیار کلیدی است. متره و برآورد همچنین شامل محاسبه و متره پنجره‌های UPVC هم می‌شود. بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که کار مترور واقعا گسترده است و دانش شما هم باید گسترده باشید.

- تبلیغات -

چگونه یک مترور حرفه‌ای شویم؟

کار کردن و کسب دانش مداوم پاسخ این سوال است. آموزش متره و برآورد از یک مرجع معتبر بخش پایه‌ای ماجرا است. اما در ادامه فعالیت حرفه‌ای باید دقت فراوانی داشته باشید. یک پروژه عمرانی یا صنعتی از چرخ‌دنده‌های مختلفی تشکیل شده. هر کدام از این چرخ‌دنده‌ها اجزا و جزئیات خاص خود را دارند. باید تمامی این جزئیات را درک کنید و با یک ذره‌بین دقیق آن‌ها را بررسی کنید. همچنین طی مرور زمان روابط شما گسترش پیدا می‌کند و می‌توانید عملکرد بهتری را در ارائه پروژه‌های مختلف داشته باشید.

در جمع‌بندی کلی باید گفت که اگر به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید، حتما یک دوره آموزش متره و برآورد با نکات عملی را طی کنید. سپس به دنبال فرصت‌های شغلی هر چند کوچک در شرکت‌های فنی و مهندسی باشید. حضور در یک فضای کاری معتبر و یک شرکت فنی مهندسی پر از درس‌های مفید برای حرفه شما و زندگی شما خواهد بود.

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 3 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید