در مطالب گذشته ی یادیت روش انجام تنظیمات افزونه ی Yoast SEO برای بهبود سئوی سایت وردپرسی و نمایش صفحات آن در نتایج اول موتورهای جستجوگر به صورت کامل آموزش داده شد.
اما همان طور که در آن مطلب اشاره شد، برای نمایش سایت در نتایج اول موتورهای جستجوگر و در راس آن گوگل، علاوه بر نکاتی که باید برای کل سایت رعایت کرد، نوشته های سایت نیز باید از سئوی مناسبی برخوردار باشند.
یکی از ویژگی های افزونه Yoast SEO که آن را نسبت به دیگر افزونه های مشابه، متمایز می کند، آنالیز همزمان نوشته ی در حال ویرایش از نظر پارامترهای سئو، و اختصاص نمره کیفی به وضعیت سئوی آن می باشد.
در این مطلب قصد داریم قدری بیشتر این ویژگی Yoast SEO را تشریح کنیم و به بیان نکات مهم مربوط به آن بپردازیم.
انتشار مطلب با کیفیت و سئوی بالا با استفاده از افزونه وردپرسی Yoast SEO:
پس از نصب و فعال سازی افزونه، وارد قسمت انتشار نوشته ی جدید شوید یا برای ویرایش یکی از نوشته های از قبل منتشر شده اقدام کنید.
قسمت مربوط به Yoast SEO در بخش ایجاد و ویرایش نوشته وردپرس:
در انتهای صفحه ی جدید باز شده، علاوه بر تنظیمات اصلی نوشته، قسمتی جدید را با عنوان Yoast SEO مشاهده خواهید کرد که مربوط به آنالیز نوشته از نظر سئو می باشد.
اگر وردپرس شما فارسی باشد و از جدیدترین نسخه ی Yoast SEO استفاده می کنید، نکات موجود در این قسمت اکثرا فارسی می باشند و شما به راحتی می توانید آن ها را خوانده و به توصیه ها عمل نمایید.
مهمترین چیز برای آغاز آنالیز نوشته ی شما، تعیین کلیدواژه کانونی می باشد. در کادر مربوطه شما باید عبارتی یک، دو یا سه کلمه ای وارد کنید که موضوع مطلب شما حول آن عبارت می باشد.
پس از وارد کردن کلمه ی کلیدی، نوشته بر اساس آن، آنالیز می شود و توصیه ها یا پیام ها در قالب سه نوع به شما نمایش داده می شوند که با رنگ های قرمز، نارنجی و سبز مشخص می شوند.
پیام هایی که در ابتدای ان ها دایره ی قرمز رنگ وجود دارند، تاثیر زیادی در سئوی مطلب شما دارند و شما حتما باید به دستور آن ها عمل نمایید.
اما پیام های نارنجی رنگ از درجه ی اهمیت کمتری برخوردارند و بهتر است که به توصیه آن ها عمل نمایید.
و در انتها پیام های سبز رنگ، آن پیام هایی هستند که به نکته ی موجود در آن ها در مورد سئو، در مطلب شما عمل شده است.
توصیه ها و پیام های نمایش داده شده توسط Yoast SEO برای بهبود سئوی مطلب:
شما می توانید با خواندن پیام های قرمز رنگ و نارنجی رنگ و عمل به توصیه های آن ها، سئوی مطلب خود را بالا برده و در نتیجه شانس نمایش آن در نتایج اولیه موتورهای جستجوگر را افزایش دهید.
در ادامه به مهم ترین این پیام ها و توصیه ها اشاره می کنیم:
تعداد کلمات مطلب شما:
همواره بهتر است تعداد کلمات متن منتشر شده توسط شما، بیشتر از ۳۰۰ عدد باشد.
چگالی کلیدواژه کانونی انتخاب شده در متن:
به توصیه ی سئوکاران، چگالی کلمه ی کلیدی مطلب، نباید از یک مقدار معینی کمتر و از مقداری دیگر بیشتر باشد.
یکی از توصیه های افزونه ی سئو این است که چگالی کلیدواژه کانونی که انتخاب کرده اید از ۰٫۵ در صد بیشتر و از ۲٫۵ درصد کمتر باشد.
شما می توانید با افزایش و کاهش تعداد کلیدواژه ها کانونی به کار رفته در متن، چگالی آن را تنظیم نمایید.
افزودن تصاویر دارای خاصیت alt به مطلب:
مورد دیگر با اهمیتی که توصیه می شود در مطلب شما رعایت شود، افزودن یک یا چند تصویر به متن است.
علاوه بر این بهتر است که این تصاویر دارای خاصیت alt باشد.
خاصیت alt به معنای اختصاص یک متن به تصویر است که در صورت بروز مشکل در بارگزاری تصویر، آن متن به جای تصویر نمایش داده شود.
همچنین برای بهبود سئو، باید در متن جایگزین حداقل یکی از تصاویر، کلیدواژه ی کانونی انتخاب شده نیز وجود داشته باشد.
برای افزودن خاصیت alt به تصویر نیز کافیست روی آن کلیک کنید و از منوی باز شده، روی آیکون مداد کلیک کنید.
سپس در کادر با عنوان “متن جایگزین” در صفحه ی جدید، متن مورد نظر خود را وارد نمایید و “به روزرسانی” را بزنید.
اهمیت وجود یک یا چند لینک داخلی و خارجی در مطلب:
یکی از موارد مهم در سئو، انتخاب یک یا چند عبارت و کلیدواژه مهم در متن و ایجاد پیوند یا لینکی مرتبط با آن ها می باشد.
توصیه شده است که علاوه بر لینک به صفحات دیگر خود وب سایت (لینک داخلی) حداقل یک لینک به سایت های دیگر (لینک خارجی) نیز داشته باشید.
برای افزودن لینک نیز کافیست کلمه یا عبارت مورد نظر خود را انتخاب کنید و از نوار بالا روی آیکون زنجیر کلیک نمایید.
سپس در کادر باز شده، لینک مورد نظر خود را وارد کرده و روی دکمه ی آبی رنگ کلیک کنید تا اعمال شود.
مشخص کردن متای توضیحات و نامک:
متای توضیحات در واقع ویژگی از متن می باشد که برای نمایش خلاصه ای از مطلب، توسط موتورهای جستجوگر در نتایج آن ها نمایش داده می شود.
متای توضیحات نیز باید شامل کلیدواژه کانونی انتخاب شده باشد.
برای وارد کردن متای توضیحات کافیست روی “ویرایش اسنیپت” کلیک کنید و سپس در قسمت توضیحات متا، متن خلاصه ی مورد نظر خود را وارد نمایید. تعداد کاراکترهای این قسمت می تواند حداقل ۱۲۰ و حداکثر ۱۵۶ عدد باشد.
کمی بالاتر کادری با عنوان “نامک” وجود دارد که برای مشخص کردن آدرس مطلب می باشد. برای سئوی بهتر، کلیدواژه ی کانونی نیز باید در نامک متن وجود داشته باشد.
لازم به ذکر است که فاصله ” ” در نامک نمی تواند وجود داشته باشد و حتما باید به جای آن از خط تیره “-” استفاده کنید.
دیگر قسمت هایی از متن که باید شامل کلیدواژه کانونی باشند:
علاوه بر موارد بالا، برای سئوی بهتر باید عنوان ها (تیترها)، بند نخست متن و عنوان اصلی مطلب نیز دارای کلیدواژه ی کانونی باشند.
تگ های عنوان شامل ۶ گروه هستند که از بزرگ به کوچک با شماره ی ۱ تا ۶ نمایش داده می شوند.
تگ h1 شامل عنوان اصلی متن بوده و مهمترین تگ می باشد.
تگ های h2 تا h6 برای عنوان ها و زیر عنوان های بعدی استفاده می شوند و به ترتیب اهمیت آن ها کمتر می شود.
توجه داشته باشید که استفاده از این تگ ها برای موتورهای جستجوگر و سئوی سایت خیلی اهمیت دارد و نشاندهنده ی نقشه ی مطلب برای آن ها و حتی خواننده متن شما می باشد.
در پایان، بر اساس تغییراتی که در متن خود برای بهبود سئوی آن انجام داده اید، نمره ای کلی به آن داده می شود که با رنگ های قرمز، نارنجی و سبز نمایش داده می شوند.
بهبود قابلیت خوانایی متن با Yoast SEO:
علاوه بر آنالیز سئوی متن توسط Yoast SEO، خوانایی آن نیز برای بازدیدکننده آنالیز می شود و به صورت همزمان برای بهبود آن به شما توصیه هایی می گردد.
برای دسترسی به این قسمت کافیست از قسمت Yoast SEO روی تب “خوانایی” کلیک نمایید.
نحوه استفاده از این قسمت همانند بخش سئو می باشد.
نمایش نمره ی متن از نظر سئو و خوانایی در لیست نوشته ها:
شما می توانید با کلیک روی گزینه ی “نوشته ها” در نوار سمت راست قسمت مدیریت وردپرس خود به لیست نوشته های سایت دسترسی داشته باشید.
در این قسمت علاوه بر مشخصات اصلی مطالب، با دو ستون جدید در انتها، مواجه خواهید شد که نمره ی هر مطلب را از نظر سئو و خوانایی به صورت رنگ های قرمز، نارنجی و سبز نمایش می دهد. این ستون ها نیز توسط افزونه ی Yoast SEO افزوده شده اند.