- تبلیغات -
2.8
(9)

در مطالب گذشته یادیت روش حذف کلمات تکراری متن سند در نرم افزار ورد را آموزش دادیم.

اما در برخی از اوقات شما فایل هایی با فرمت متنی ساده مانند txt دارید که باز کردن آن ها نیازی به نرم افزارهایی مانند ورد ندارد و استفاده از نرم افزارهای ساده موجود در ویندوز مانند Notepad می تواند نیاز شما را برای استفاده و ویرایش آن ها برطرف کند.

بعلاوه این فایل های متنی ساده در اکثر اوقات دارای اطلاعات و دیتابیس طولانی و سنگینی هستند که ویرایش آن ها معمولا توسط نرم افزار و نه به صورت دستی صورت می گیرد. مثلا ممکن است شما یک فایل متنی ساده شامل تعداد زیادی شما موبایل یا ایمیل داشته باشید و بخواهید برخی از شماره تلفن های موجود در آن را که تکرار شده اند حذف نمایید.

طبیعتا یافتن و حذف دستی عبارات تکراری در یک فایل متنی طولانی کار عاقلانه ای به نظر نمی آید. اما در این مطلب می خواهیم روشی را به شما آموزش دهیم تا با استفاده از آن شما بتوانید به راحتی و در یک لحظه به حذف کلمات تکراری فایل متنی خود در نرم افزار نوت پد (Notepad) بپردازید…

آموزش حذف کلمات تکراری فایل متنی در نوت پد (Notepad):

مسیر طی شده:                  Open text file in Notepad >> Edit >> Replace >> Find what >> Replace All >> Close Replace Windows >> Save

در ابتدا فایل متنی خود را با استفاده از نرم افزار Notepad باز کنید. این نرم افزار به صورت پیش فرض در همه نسخه های ویندوز وجود دارد و شما می توانید هر فایل متنی با هر فرمتی را که این نرم افزار پشتیبانی می کند شامل فایل های txt، فایل های دارای کدهای برنامه نویسی زبان های مختلف و … را توسط آن باز کنید.

در مطالب گذشته یادیت روش ۲جایگزین کردن کلمات تکراری داخل فایل متنی در نوت پد با کلمات جدید را آموزش دادیم. در این مطلب نیز می خواهیم ترفندی بزنیم تا با استفاده از همین روش بتوانیم به حذف کلمات تکراری فایل متنی در نوت پد بپردازیم.

- تبلیغات -

برای این منظور از زبانه Edit در نوار بالای نوت پد، روی Replace کلیک کنید. همچنین برای راحتی بیشتر می توانید کلیدهای ترکیبی Ctrl+H کیبورد را فشار دهید.

آموزش حذف کلمات تکراری در نوت پد (Notepad)

پس از آن پنجره ای مانند تصویر زیر برای شما باز می شود که شامل دو کادر می باشد.

در کادر اول با عنوان Find what، عبارت مورد نظر خود را که تکراری می باشد و قصد حذف آن را در فایل متنی خود را دارید وارد کردید. به عنوان مثال ما می خواهیم عبارت “textnow” را که بسیار در فایل ما تکرار شده حذف نماییم.

آموزش ترفند حذف کلمات تکراری در نوت پد (Notepad)

با کلیک روی Find Next می توانید موارد تکراری بعدی از عبارت وارد شده در کادر اول را مشاهده کنید.

نمایش عبارات تکراری در فایل متنی نوت پد

آموزش حذف یکی یکی کلمات تکراری فایل متنی در نوت پد (Notepad):

حالا برای جایگزین کردن عبارت کادر اول با عبارت دلخواه، عبارت دلخواه را باید در کادر دوم با عنوان Replace with وارد کنید اما چون ما می خواهیم این کلمات تکراری را حذف کنیم، کادر دوم را بدون وارد کردن هیچ کاراکتری و به صورت خالی رها می کنیم.

پس از آن برای حذف یکی یکی عبارات تکراری روی Replace کلیک کنید.

آموزش حذف یکی یکی کلمات تکراری فایل متنی در نوت پد (Notepad)

همان طور که مشاهده می کنید، برای ما عبارت textnow انتخاب شده در تصویر بالا حذف شده است. برای حذف موارد بعدی تکراری نیز می توانید از گزینه Replace استفاده کنید.

آموزش حذف یکجای کلمات تکراری فایل متنی در نوت پد (Notepad):

اما اگر می خواهید تمامی عبارت تکراری به صورت یکجا حذف شوند، کافیست روی Replace All کلیک کنید.

آموزش حذف یکجای کلمات تکراری فایل متنی در نوت پد (Notepad)

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، برای ما تمامی عبارت textnow موجود در فایل متنی، حذف شده اند. حالا پنجره حذف عبارات تکراری را ببندید.

تمامی عبارات تکراری، به صورت یکجا حذف شده اند.

در نهایت نوبت به ذخیره سازی فایل متنی ویرایش شده می رسد که برای این منظور می توانید از زبانه File گزینه Save را انتخاب کنید یا از کلیدهای ترکیبی Ctrl+S کیبورد استفاده نمایید.

ذخیره فایل متنی ویرایش شده

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 2.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 9

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید