- تبلیغات -
5
(1)

می دانید که هر نرم افزاری که در ویندوز و هر اپلیکیشنی که در گوشی اندرویدی خود نصب می کنید دارای یک فایل اجرایی می باشد که با دابل کلیک یا لمس آن می توانید وارد محیط کاربری آن شده و از آن استفاده کنید.

اما جالب است بدانید که علاوه بر این، فایل اجرایی برخی از برنامه ها و اپلیکیشن ها دارای قابلیت اجرا در پس زمینه می باشند. این به این معناست که این برنامه ها حتی هنگامی که در فایل اجرایی آن ها نیستید و از آن استفاده نمی کنید باز هم در حال انجام پردازش های مخصوصی هستند.

برنامه های پس زمینه (Services) در اندروید چیست؟

نمونه این پردازش های پس زمینه را می توان در گوشی های اندرویدی برای اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام نام برد. همان طور که می دانید در این دو برنامه هر وقت پیامی بیاید شما را به سرعت از این پیام با خبر کرده و یک اعلان معمولا همراه با صدا (Notification) می فرستند.

در حقیقت برای خبردار کردن شما از پیام جدید دریافتی، همیشه پردازشی در پس زمینه اندروید در حال اجرا است که به محض دریافت پیام شما را با خبر می کند. در اندروید اصطلاحا به این پردازش ها و برنامه های پس زمینه سرویس (Service) گفته می شود.

اما هنگام اجرای این پردازش های پس زمینه قطعا بخشی از رم موبایل یا کامپیوتر توسط آن ها اشغال می شود که این باعث کاهش سرعت عملکردهای آن ها می گردد.

در این مواقع برای افزایش سرعت و روان تر کار کردن گوشی بهتر است سرویس برخی از برنامه های کم کاربرد را ببندید و متوقف کنید تا بخشی از رم آن آزاد شود.

در ادامه ی این مطلب می خواهیم روش مشاهده لیست سرویس های فعال در گوشی های اندرویدی و روش بستن برنامه های پس زمینه (Services) اندروید را آموزش دهیم.

- تبلیغات -

همچنین برای ۳مشاهده لیست پردازش های پس زمینه در حال اجرا در لپ تاپ های ویندوزی و غیر فعال کردن آن ها نیز پیشنهاد می کنیم که روی لینک مربوطه کلیک نمایید…

روش مشاهده لیست سرویس های در حال اجرا و بستن برنامه های پس زمینه (Services) اندروید:

مسیر طی شده:                     Android >> Settings >> Application manager >> RUNNING >> Your APP >> Your Service >> STOP >> OK

مسیری که در این آموزش دنبال می شود برای نسخه های مختلف اندروید قابل استفاده بوده اما ممکن است با تفاوت های کوچکی همراه باشد.

روش مشاهده لیست سرویس های در حال اجرا اندروید:

برای مشاهده لیست سرویس های در حال اجرا و برنامه های پس زمینه گوشی اندرویدی خود کافیست ابتدا وارد تنظیمات آن شوید.

سپس قسمت Application manager را باز کنید. در تصویر زیر این گزینه در قسمت GENERAL تنظیمات گوشی قرار دارد.

ورود به Application manager اندروید برای مشاهده لیست سرویس های در حال اجرا اندروید

حالا در صفحه باز شده به زبانه RUNNING مراجعه کنید.

تمامی لیست برنامه هایی که در این قسمت وجود دارند، برنامه هایی هستند که در گوشی شما شامل یک یا چند سرویس پس زمینه ی درحال اجرا می باشند.

روش مشاهده لیست سرویس های در حال اجرا اندروید

روش بستن برنامه های پس زمینه (Services) اندروید:

حالا در این لیست به دنبال برنامه مورد نظر خود برای بستن سرویس مربوط به آن بگردید و پس از یافتن آن، آن را لمس نمایید.

انتخاب برنامه مورد نظر برای بستن Servicesهای پس زمینه آن

صفحه ای مشابه با تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد که لیستی از سرویس های در حال اجرا توسط اپلیکیشن مربوطه به همراه برخی از مشخصات آن ها مانند مقدار حجم اشغال شده رم گوشی توسط آن و میزان زمان در حال اجرا بودن سرویس (زمان آماده باش سرویس) و توضیحاتی راجع به آن را نمایش می دهد.

برای بستن سرویس مربوطه کافیست روی گزینه STOP کلیک نمایید. خواهید دید که سرویس بسته شده و بخشی از رم گوشی شما آزاد خواهد شد.

غیر فعال کردن سرویس درحال اجرای یک برنامه در اندروید

البته برای برخی از برنامه های اصلی و پیش فرض گوشی و که بستن سرویس انتخابی امکان دارد عملکرد گوشی را مختل کند پیامی مانند تصویر زیر نمایش داده می شود.

به عنوان مثال برای ما برای برنامه ی بلوتوث گوشی این پیام نمایش داده شده است. در صورتی که از بستن سرویس مربوطه اطمینان دارید، OK را لمس نمایید.

بستن برنامه های پس زمینه (Services) اندروید

با این کار با توجه به میزان حجم اشغال شده از رم (Ram) توسط سرویس مربوطه، حافظه رم آزاد شده و گوشی شما روان تر کار خواهد کرد.

البته علاوه بر این روش، شما می توانید با بستن اجباری (Force Stop) برنامه های مورد نظر خود نیز تمامی سرویس های آن برنامه را به صورت یک جا و آسان غیر فعال نمایید. برای یادگیری روش بستن اجباری برنامه های اندرویدی (Force Stop) کلیک کنید.

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید