- تبلیغات -
0
(0)

اگر به دنبال راه اندازی یک وب سایت اختصاصی هستید حتما با مفاهیم هاست، سرور مجازی و سرور اختصاصی برخورد کرده اید.

اما ممکن است برای مبتدیان این مفاهیم کمی مبهم باشند.

در این مطلب قصد داریم به صورت ساده شما را با عناوین هاست، سرور مجازی و سرور اختصاصی و ویژگی های آن ها آشنا کنیم.

آشنایی با مفاهیم هاست، سرور مجازی و سرور اختصاصی:

ابتدا باید بگوییم که کاربرد اصلی هاست، سرور مجازی و سرور اختصاصی نگه داری فایل های یک سایت و فراخوانی و اجرای آن ها به هنگام مراجعه ی یک کاربر به آدرس سایت می باشد.

هر سایت که شما با نوشتن دامنه ی آن در مرورگر وارد آن می شوید خود نیازمند محلی برای ذخیره سازی فایل هایش و همچنین اجرای آن ها دارد که به این محل اصطلاحا سرور یا کامپیوتر مادر گفته می شود.

سرور در واقع سیستم هایی با مشخصاتی بسیار شبیه به کامپیوترهای خانگی می باشند با این تفاوت که در محل هایی با عنوان دیتاسنتر قرار دارد و همواره روشن بوده و مشغول پردازش اطلاعات به هنگام نیاز و درخواست بازدیدکنندگان وب سایت می باشند.

صاحبان وب سایت و استفاده کنندگان از سرور توسط کامپیوترهای شخصی خود به آدرس های مخصوص سرور مراجعه کرده و در واقع از راه دور آن ها را استفاده و کنترل می کنند.

- تبلیغات -

طبق آن چه گفته شد سرورها همانند کامپیوترهای معمولی دارای قطعاتی مانند CPU (واحد پردازش)، Ram (حافظه ی موقت)، فضای ذخیره سازی اطلاعات یا همان هارد کامپیوتر و سیستم عامل می باشند.

علاوه بر این همان طور که شما از ارائه دهندگان اینترنت، این سرویس را خریداری می کنید و حجم ترافیک مخصوصی به شما اعطا می شود، سرورها نیز پهنای باند مخصوص به خود بسته به ویژگی هایشان و هزینه ی پرداخت شده در اختیار دارند.

شما بسته به منابعی که سایتتان مصرف می کند می توانید از ارائه دهندگان سرویس میزبان وب، سرور یا هاست مورد نظر خود را خریداری نمایید.

تا این جا با ویژگی های مهمی که یک میزبان وب باید داشته باشد آشنا شدید.

در ادامه می خواهیم انواع مختلف میزبان وبی که در اختیار مشتریان قرار می گیرد را بررسی کرده و کاربردهای آن ها را بیان کنیم.

سرور اختصاصی:

چون هم هاست و هم سرور مجازی زیر مجموعه ای از سرور اختصاصی هستند ابتدا  به سرور اختصاصی می پردازیم.

به زبان ساده هنگامی که شما یک سرور اختصاصی خریداری می کنید، در حال خرید یک کامپیوتر کامل برای راه اندازی سایت خود هستید که شامل مشخصات اصلی CPU، Ram، هارد و پهنای باند می باشد و تمامی این منابع در اختیار شما است.

شما می توانید به تمامی ویژگی های نرم افزاری سرورهای اختصاصی دسترسی پیدا کرده و آن ها را به دلخواه خود تغییر دهید (دسترسی روت).

برای استفاده از سرور ابتدا باید روی آن یک سیستم عامل از بین سیستم عامل های ویندوز سرور یا لینوکس سرور نصب شود که تفاوت اصلی و عامل تعیین کننده، زبان برنامه نویسی سایت می باشد. زبان برنامه نویسی وب در سیستم عامل لینوکس php بوده و برای ویندوز سرور asp.net است.

همچنین علاوه بر سیستم عامل برای مدیریت سرور نیازمند یک کنترل پنل هستید تا بتوانید از راه دور و از طریق کامپیوتر شخصی خود تغییرات مورد نظر را در سرور ایجاد کنید.

دو کنترل پنل معروف برای سرورهای لینوکسی Cpanel و DirectAdmin هستند که در این مطلب می توانید با آن ها بیشتر آشنا شوید. کنترل پنل مناسب سرور ویندوز نیز WebsitePanel می باشد.

اگر حرفه ای نیستید، باید بگوییم که ارائه دهندگان سرور با انتخاب شما می توانند هم سیستم عامل و هم کنترل پنل را خود نصب کرده و سرور را آماده ی استفاده به شما تحویل دهند.

اما مورد کاربرد سرورهای اختصاصی در زمانی است که شما دارای یک سایت بزرگ، پرحجم و پربازدید باشید که نیاز به منابع زیادی برای نگهداری اطلاعات و پردازش آن ها دارد.

به دلیل قیمت بالای سرورهای اختصاصی منطقی تر این است که سایت های کوچک و تازه راه اندازی شده ابتدا از هاست یا سرور مجازی استفاده کنند.

سرور مجازی (VPS):

همان طور که گفتیم سرور اختصاصی یک کامپیوتر کامل می باشد که تمامی منابع آن در اختیار شما قرار می گیرد.

سرورهای مجازی نیز بسیار مشابه با سرور اختصاصی بوده و تمامی مشخصات آن را از جمله CPU، Ram، هارد، سیستم عامل و پهنای باند دارا می باشند.

تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی در این است که در واقع سرور مجازی زیر مجموعه ای از سرور اختصاصی می باشد! به عبارتی دیگر چند سرور مجازی همزمان می توانند روی یک سرور اختصاصی قرار داشته باشند.

با استفاده از تکنولوژی های جدید و سخت افزارهای قوی می توان یک سرور اختصاصی (فیزیکی) را به چند سرور مجازی تقسیم کرد که تمامی این سرورهای مجازی خود درصدی مشخص و ثابت از منابع اصلی سرور اختصاصی را مصرف می کنند اما همانند یک سرور مجزا و مستقل عمل می نمایند.

در سرورهای مجازی نیز همانند سرورهای اختصاصی می توان به تمامی ویژگی های آن دسترسی داشت و آن ها را به دلخواه تغییر داد (دسترسی روت). علاوه بر این سیستم عامل و کنترل پنل مورد نظر برای استفاده از آن ها به دلخواه قابل نصب می باشد.

قیمت سرورهای مجازی ارزان تر از سرور اختصاصی می باشد و بر اساس میزان منابعی که سایت نیازمند است قابل خرید و استفاده است.

هاست (Host):

مانند سرور مجازی، هاست نیز زیر مجموعه ای از سرور اختصاصی می باشد اما همان طور که گفتیم سرور مجازی دارای استقلال بوده و خود همانند یک سرور مجزا عمل می کند.

این در حالی است که هاست مجزا نبوده و شما اجازه ی دسترسی روت به سرور اصلی هاست را ندارید و دیگر نمی توانید همانند سرور به تمامی ویژگی های آن دسترسی داشته باشید.

بسته به سیاست های شرکت های ارائه دهنده ی میزبان وب، منابع اختصاص داده شده به هاست و ویژگی های قابل انتخاب برای شما متفاوت می باشد. به عنوان مثال برخی از ارائه دهندگان سایت میزان Ram و CPU اختصاص داده شده به سایت را در ویژگی های هاست خود قرار نمی دهند و مقدار این دو مورد قابل انتخاب نیستند.

اما آن چه واضح است این است که تمامی هاست ها از منابع اشتراکی استفاده می کنند و این به این معناست که تمامی منابع سرور اصلی بین این هاست ها تقسیم شده است و در نتیجه به هر یک از هاست ها مقدار مشخص و کمی اختصاص داده شده که تنها جواب گوی سایت های کوچک و کم بازدید می باشند.

اما به دلیل ارزان قیمت تر بودن هاست و در دسترس بودن و قابل استفاده تر بودن آن برای هر فردی در صورتی که تازه اقدام به راه اندازی یک سایت کرده اید توصیه می کنیم از هاست استفاده کنید و وقتی که سایت شما پر بازدید شد و نیازمند منابع بیشتری بود اقدام به استفاده از سرور مجازی یا اختصاصی نمایید.

شما باید بر اساس ویژگی های مورد نیاز سایت خود، هاست مناسبی را انتخاب و خریداری کنید. معمولا این ویژگی ها بر اساس میزان فضای مصرفی (هارد) و پهنای باند مشخص می شوند اما برای اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب هاست مناسب برای سایت اینجا کلیک کنید…

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید