- تبلیغات -
3.9
(219)

معمولا همه ی افراد از معلمان و دانش آموزان گرفته تا کارمندان ادارات دولتی و … از نرم افزار ورد برای ایجاد و ویرایش متون مورد نیاز خود استفاده می کنند.

یکی از نیازهای کاربران در تایپ متن نوشتن توان یا همان اندیس بالا و اندیس پایین برای یک کلمه یا حرف می باشد. بارزترین مثال برای این موارد نوشتن عبارات ریاضی دارای توان می باشد. علاوه بر این نوشتن نمادهای شیمیایی عناصر نیز از نمونه کاربردهای اندیس بالا و اندیس پایین می باشند. این ها تنها نمونه هایی از کاربردهای توان و اندیس در متون تایپی می باشند.

اما مشکل اینجاست که چگونه می توان این عبارات را در ورد تایپ نمود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگرچه برای عبارات ریاضی و لاتین می توان از قابلیت نوشتن معادلات و رابطه های ریاضی توان دار و اندیس دار در نرم افزار ورد استفاده کرد اما برای استفاده های ساده و معمولی راه حل ساده تری برای این مورد وجود دارد که موضوع آموزش این مطلب می باشد.

بنابراین در ادامه ی این مطلب با یادیت همراه باشید تا روش نوشتن توان و اندیس (بالا یا پایین) برای یک کلمه یا حرف در ورد (Word) را بیاموزید.

روش نوشتن توان و اندیس (بالا یا پایین) برای یک کلمه در ورد (Word):

انجام این کار بسیار آسان است. برای این منظور ابتدا حرف یا کلمه اصلی مورد نظر خود را تایپ نمایید. تفاوتی نمی کند که فارسی باشد یا انگلیسی!

ما برای مثال به نماد شیمیایی مس مراجعه کرده ایم. حالا می خواهیم اندیسی از عدد در پایین آن تایپ نماییم. برای این کار کافیست از زبانه Home و قسمت Font روی آیکون (اندیس پایین در ورد) کلیک کنید تا نشانگر تایپ ورد کوچک تر شده و کمی پایین تر از کلمه اصلی قرار بگیرد.

روش نوشتن اندیس پایین برای یک کلمه در ورد (Word)

- تبلیغات -

حالا عبارت، حرف یا عدد اندیس پایین مورد نظر خود را تایپ نمایید. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید اندیس کمی کوچک تر از متن اصلی و کمی پایین تر از آن، به راحتی تایپ می شود.

روش نوشتن توان و اندیس (بالا یا پایین) برای یک کلمه در ورد (Word)

روش تایپ توان یا اندیس بالا نیز به همین شکل می باشد با این تفاوت که پس از تایپ کلمه اصلی باید روی آیکون (اندیس بالا یا توان در ورد) کلیک کنید.

ما به عنوان مثال عبارت ریاضی دو به توان ۶ را تایپ کرده ایم.

روش نوشتن توان یا اندیس بالا برای یک کلمه در ورد (Word)

هرگاه تایپ اندیس مورد نظر شما به پایان رسید برای خروج از حالت تایپ اندیس و تایپ معمولی ادامه مطلب کافیست روی آیکون انتخاب شده از قبل ((اندیس پایین در ورد) یا (اندیس بالا یا توان در ورد)) کلیک کنید تا غیر فعال شود.

آنگاه به تایپ ادامه مطلب خود بپردازید. در تصویر زیر ما پاسخ دو به توان شش را به صورت معمولی تایپ کرده ایم.

روش نوشتن توان و اندیس (بالا یا پایین) برای یک کلمه در ورد (Word) و سپس تایپ معمولی ادامه متن

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 3.9 / 5. تعداد رای دهندگان: 219

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

5 دیدگاه‌ها

  1. سلام و وقت بخیر، بنده میخوام ۱۰ رو به توان منفی دو برسونم اما منفی ۲ سمت چپ عدد ۱۰ می افتد!!

      • سپاس از شما، ابتدا تو تنظیمات اعداد رو فارسی کردم(options>advanced>show document content>numeral>hindi) ، بعد برای رفع مشکل بالا زبان کیبورد رو به انگلیسی تغییر دادم و مشکل برطرف شد… ممنون بابت راهنماییتون

  2. سلام، برای درج همزمان اندیس بالا و پایین برای یک حرف یا عدد، insert و سپس Equation را کلیک کنید، سپس insert new equation را کلیک کنید. در نوار ابزار باز شده فلش script (ذیل عنوان ex) را کلیک کرده و عمل مورد نظر را انتخاب کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید