- تبلیغات -
5
(1)

اگر تصمیم به راه اندازی یک وب سایت گرفته اید و هاست خریداری کرده و آن را مدیریت کرده اید حتما با عناوین دامنه، زیر دامنه، ادان دامنه و پارک دامنه یا برخی از آن ها رو به رو شده اید.

تمامی این عنوان ها نوعی آدرس برای ورود به سایت ها می باشند اما در کاربرد آن ها تفاوت هایی وجود دارد.

در این مطلب قصد داریم تمامی این موارد، به همراه کاربرد آن ها را آموزش دهیم.

دامنه، زیر دامنه، ادان دامنه و پارک دامنه چیست؟

دامنه:

دامنه یا Domain در واقع اصلی ترین و متداول ترین نوع مورد استفاده برای آدرس یک وب سایت می باشد.

این آدرس از یک نام دلخواه به همراه یک پسوند (ir، com و …) تشکیل شده است.

به عنوان مثال Yadit.ir یک دامنه می باشد.

برای اختصاص یک دامنه به وب سایت خود ابتدا شما باید آن را خریداری کرده و سپس آن را روی هاست خود تنظیم و ست کنید.

- تبلیغات -

سایت های بسیاری به فروش انواع دامنه ها پرداخته اند اما برای خرید از یک شرکت معتبر با قیمت مناسب پیشنهاد می کنیم مطلب آشنایی با تمامی امکانات و اقدامات مورد نیاز برای راه اندازی یک وب سایت را بخوانید.

علاوه بر این برای یادگیری روش ثبت یک دامنه به صورت رایگان اینجا کلیک کنید…

زیر دامنه:

زیر دامنه یا Subdomain همان طور که از اسم آن نیز مشخص است زیر مجموعه ای از دامنه ی اصلی می باشد که نمونه ی آن را برای وبلاگ ها بسیار مشاهده کرده اید.

به عنوان مثال blog.yadit.ir زیر دامنه ای از دامنه ی yadit.ir می باشد.

همان طور که می بینید زیر دامنه از قرار گرفتن اسمی دلخواه در ابتدای دامنه ی اصلی تشکیل شده است که بین این دو یک نقطه قرار می گیرد.

زیر دامنه ها معمولا به عنوان یک سایت مجزا از سایت اصلی شناخته می شوند و به همین دلیل وب سایت های ارائه دهنده ی خدمات وبلاگ از این نوع آدرس برای وبلاگ های خود استفاده می کنند.

ادان دامنه:

اگر شما یک هاست داشته باشید که بخواهید در آن دو سایت کاملا مجزا از هم راه اندازی کنید می توانید از زیر دامنه استفاده کنید. اما اگر نخواهید از زیر دامنه استفاده کنید و قصد داشته باشید از یک آدرس دامنه کاملا متفاوت استفاده کنید ادان دامنه یا Addon domain  گزینه ی کاملا مناسبی برای شما می باشد.

برای این کار کافیست ابتدا مانند دامنه، آدرس مورد نظر خود را در یکی از شرکت های معتبر ثبت کنید و سپس با استفاده از تنظیمات پنل هاست خود ادان دامنه را به هاست متصل کرده و سایت را راه اندازی نمایید.

البته توجه داشته باشید که در تعداد تنظیم کردن ادان دامنه روی هاست ممکن است محدودیت هایی از طرف شرکت ارائه دهنده برای شما وجود داشته باشد که بسته به هزینه ی پرداختی و سیاست های شرکت متفاوت می باشد.

پارک دامنه (Park domain)، Aliases یا Redirect:

عناوین بالا دارای کاربردهای مشابهی هستند که تفاوتی ناچیزی با هم دارند. ما در این قسمت می خواهیم به آن ها بپردازیم.

کاربرد پارک دامنه (Park domain) یا همان Aliases در این است که شما می توانید برای یک وب سایت یکتا چندین آدرس متفاوت تعریف و تنظیم کنید که هرگاه آدرس دوم که متفاوت از دامنه ی اصلی است در مرورگر وارد می شود کاربر وارد همان وب سایتی می شود که از طریق دامنه اصلی در دسترس می باشد.

به عنوان مثال شما هم می توانید از طریق آدرس yadit.ir وارد وب سایت آموزشی یادیت شوید و هم می توانید از طریق آدرس learnsoftwares.ir وارد آن شوید.

البته با مراجعه به آدرس learnsoftwares.ir خواهید دید که وارد سایت یادیت می شوید اما آدرس مرورگر شما به yadit.ir تغییر می کند که به این مورد Redirect گفته می شود.

Redirect به این معناست که شما با وارد کردن یک آدرس در مرورگر خود و پیمایش به آن، به صورت خودکار به آدرس دیگری هدایت شوید.

برای موارد توضیح داده شده در این قسمت هم نیاز است که ابتدا دامنه ی مورد نظر خود را که قصد پارک آن را دارید در شرکت معتبری ثبت کنید و سپس از طریق تنظیمات پنل مدیریت هاست اقدام نمایید.

همچنین ارائه دهندگان هاست نیز ممکن است برای تعداد پارک دامنه (Park domain)، Aliases یا Redirect که می توانید روی سایت خود تنظیم کنید محدودیتی قائل شوند که باید به آن توجه داشته باشید.

در پایان توضیحات این قسمت به شما توصیه می کنیم که برای یادگیری روش تنظیم دامنه، زیر دامنه، ادان دامنه و پارک دامنه در کنترل پنل Cpanel به این لینک و در کنترل پنل DirectAdmin به این لینک مراجعه کنید…

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید