- تبلیغات -
3.9
(11)

اگر به تماشای فیلم های خارجی علاقه دارید و آن ها را با زیرنویس فارسی مشاهده می کنید حتما تا به حال برای شما نیز پیش آمده است که به هنگام نمایش زیرنویس به جای حروف زیبای فارسی با کاراکترهای ناخوانایی مواجه شوید.

مشکل نمایش زیرنویس فارسی فیلم به صورت ناخوانا در پلیر

دلیل این امر عدم تنظیم Unicode مناسب برای فایل زیرنویس یا نرم افزار پخش کننده ویدئو می باشد و شما می توانید با تغییر یونیکد زیرنویس به UTF-8 یا تغییر تنظیمات پلیر برای خواندن فایل زیرنویس با کدگذاری UTF-8 این مشکل را به راحتی حل کنید.

Unicode چیست و تغییر Encoding زیرنویس به UTF-8 به چه معناست؟!

همان طور که می دانید کامپیوترها چیزی جز اعداد آن هم از نوع ۰ و ۱ بیشتر نمی دانند!! بنابراین شما اگر به جز اعداد، در صفحه نمایش رایانه یا موبایل خود حروف انگلیسی و فارسی و کاراکترهای متفرقه را مشاهده می کنید به این معناست که کامپیوتر پس از پردازش کاراکتر مربوطه به صورت ۰ و ۱ تنها برای مشاهده شما، آن کاراکتر را روی صفحه نمایش به آن شکل نمایش می دهد.

اما یونیکد چیست؟ تمامی کارکترهایی که شما در کامپیوتر خود مشاهده می کنید از جمله حروف زبان های مختلف، علامت های نگارشی و … به صورت مجموعه ای از اعداد، کدگذاری می شوند که به اصطلاح به آن یونیکد (UNICODE) گفته می شود. زمانی که کامپیوتر پس از پردازش، می خواهد کاراکتر را به شما نمایش دهد، این اعداد رمزگشایی شده و روی نمایشگر رایانه یا گوشی نشان داده می شوند.

سوال دیگری که پیش می آید این است که UTF-8 چیست؟! جالب است بدانید که تاکنون روش های بسیاری برای رمزگذاری کارکترها ابداع و معرفی شده است که از آن جمله می توان به UTF-8، UTF-16 و UTF-32 اشاره کرد.

UTF مخفف عبارت Unicode Transfer Format می باشد که به معنای فرمت انتقال یونیکد است و UTF-8 متداول ترین روش رمزگذاری کاراکترهای متنی می باشد که امکان کدگذاری تمامی کاراکترهای موجود در Unicode و زبان های مختلف از جمله زبان فارسی را فراهم می کند. جالب است بدانید که روز به روز استفاده از این نوع کدگذاری افزایش می یابد به طوری که در سال ۲۰۱۵ به ۸۴ درصد نسبت به دیگر روش ها رسیده است.

- تبلیغات -

با توجه به موارد توضیح داده شده، می توان گفت در اکثر نرم افزارها که نیاز به خواندن فایل متنی فارسی دارند، با ذخیره فایل یا تنظیم نرم افزار روی روش کدگذاری UTF-8 می توان از شناسایی و به درستی نمایش داده شدن کاراکترهای موجود در فایل مطمئن بود.

آموزش کامل ۲ روش تغییر Unicode زیرنویس به UTF-8 در اندروید و ویندوز

در این مقاله قصد داریم به آموزش ۲ روش تبدیل Unicode زیرنویس بپردازیم که روش اول با استفاده از نرم افزار Notepad موجود در ویندوز است و روش دوم با استفاده از سایت subtitletools.com انجام پذیر است که هم قابل استفاده در کامپیوترهای ویندوزی و هم قابل استفاده در گوشی های اندرویدی می باشد.

آموزش روش تبدیل یونیکد زیرنویس به UTF-8 با استفاده از Notepad ویندوز

نرم افزار Notepad به صورت پیش فرض در سیستم عامل ویندوز موجود می باشد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا این روش را که نیاز به نصب هیچ نرم افزار جداگانه ای در ویندوز ندارد، آموزش دهیم.

برای این منظور ابتدا روی فایل زیرنویس خود کلیک راست کنید و از منوی نمایش داده شد روی Open with کلیک کرده و سپس از لیست نمایش داده شده Notepad را انتخاب کنید.

اگر Notepad در این لیست موجود نبود، می توانید از طریق گزینه ی آخر یعنی Choose another app این برنامه را یافته و انتخاب نمایید.

روش تغییر Unicode زیرنویس به UTF-8 با استفاده از Notepad

همان طور که مشاهده می کنید، زیرنویس به صورت یک فایل متنی در نوت پد برای شما باز می شود. البته ممکن است شکل زیرنویس شما با تصویر زیر متفاوت باشد که این بستگی به فرمت زیرنویس دارد و تفاوت چندانی در روند کار ما برای تغییر Encoding ندارد.

اما برای تغییر انکدینگ زیرنویس به UTF-8 از نوار بالای Notepad روی File کلیک کرده و سپس گزینه Save As را انتخاب نمایید.

تبدیل فرمت زیرنویس به UTF-8 در ویندوز

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در پایین پنجره جدید، لیست کشویی با عنوان Encoding وجود دارد که به احتمال زیاد برای شما نیز مانند ما گزینه ای به جز UTF-8 انتخاب شده است.

برای تغییر یونیکد زیرنویس، از این لیست گزینه UTF-8 را انتخاب کنید.

تغییر یونیکد زیرنویس در Notepad ویندوز

سپس در صورت نیاز نام فایل جدید انکدینگ شده و محل ذخیره سازی آن را انتخاب کنید و سپس روی Save کلیک نمایید.

در صورتی که بدون تغییر نام و محل ذخیره سازی، فایل جدید را ذخیره می کنید، پیامی مشابه تصویر زیر نمایش داده می شود که از شما بابت جایگزین شدن فایل جدید با قبلی سوال می پرسد. برای تایید Yes را بزنید.

تغییر انکدینگ زیرنویس به UTF-8 در Notepad

به همین راحتی توانستید یونیکد زیرنویس را به UTF-8 تغییر دهید. حالا می توانید زیرنویس را در پلیر اجرا کنید تا نمایش صحیح تمامی کاراکترهای زیرنویس را در آن مشاهده بفرمایید.

آموزش روش تبدیل Encoding زیرنویس به UTF-8 به صورت آنلاین

اما روش دومی که در اینجا برای تبدیل فرمت زیرنویس به UTF-8 قصد آموزش آن را داریم، استفاده از روش آنلاین و با استفاده از وب سایت subtitletools.com می باشد.

این وب سایت، در حقیقت یک نرم افزار تغییر انکدینگ زیرنویس به صورت آنلاین می باشد. البته علاوه بر زیرنویس، امکان تبدیل کدگذاری هر فایل متنی متفرقه ای به UTF-8 نیز توسط این ابزار وجود دارد. اگرچه ما آموزش استفاده از این سایت را در کامپیوتر ارائه کرده ایم اما شما می توانید از طریق گوشی هوشمند خود نیز به این سایت مراجعه کنید و به تغییر یونیکد زیرنویس در اندروید یا آیفون بپردازید.

برای شروع از طریق مرورگر، وارد وب سایت زیر شوید:

https://subtitletools.com/

اگر در ورود به این سایت مشکلی داشتید، بهتر است از ابزارهای تغییر آی پی استفاده کنید.

حالا از قسمت Fixing and cleaning گزینه Convert to UTF-8 را انتخاب نمایید.

تغییر یونیکد زیرنویس به صورت آنلاین

در مرحله بعدی صفحه ای مشابه تصویر زیر پیش روی شما باز می شود. در ابتدا باید فایل زیرنویس مورد نظر خود را از داخل کامپیوتر یا گوشی انتخاب کنید. برای این منظور روی Choose Files کلیک کنید.

تغییر یونیکد زیرنویس در اندروید

سپس از طریق پنجره نمایش داده شده، به محل ذخیره سازی فایل زیرنویس رفته و روی آن کلیک کنید و بعد از آن Open را بزنید.

انتخاب فایل زیرنویس موردنظر برای تغییر انکدینگ زیرنویس

همان طور که مشاهده می کنید، نام فایل مقابل دکمه Choose Files قرار می گیرد. حالا برای تبدیل زیرنویس به UTF-8 روی Convert to UTF-8 کلیک کنید.

تغییر Unicode زیرنویس به UTF-8 به صورت آنلاین

حالا لحظاتی صبر کنید تا فایل زیرنویس آپلود شود و تغییر Unicode زیرنویس انجام شود.

آپلود و تغییر یونیکد زیرنویس به UTF-8 توسط سایت subtitletools

سپس وارد صفحه زیر می شوید که فایل نهایی زیرنویس با انکدینگ UTF-8 برای دانلود در دسترس شما قرار می گیرد.

دانلود فایل زیرنویس با کدگذاری UTF-8

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ما پس از تبدیل زیرنویس به UTF-8 در اندروید، آن را به همراه فیلم پخش کرده ایم به طوری که کاراکترهای فارسی به درستی نمایش داده می شود.

رفع مشکل حروف ناخوانای زیرنویس فارسی در پلیر

البته روش دیگری نیز برای رفع مشکل نمایش زیرنویس ناخوانا به جز تغییر Unicode زیرنویس وجود دارد و آن تغییر تنظیمات پلیر می باشد. اگر در گوشی اندرویدی خود به تماشای فیلم می پردازید، مطالعه مقاله رفع مشکل نمایش زیرنویس فارسی در اپلیکیشن MX Player را نیز به شما پیشنهاد می کنیم.

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 3.9 / 5. تعداد رای دهندگان: 11

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید