- تبلیغات -
4.2
(29)

اگر شما نیز به تماشای فیلم های خارجی با زیرنویس علاقه دارید، حتما با فرمت های مختلفی از زیرنویس ها برخورد داشته اید. Srt ،  sub،  idx، txt ، smi ، vtt ، ass و ssa از جمله متداول ترین فرمت های زیرنویس (Subtitle) می باشند.

اما SRT معروف ترین و ساده ترین فرمت زیرنویس است که توسط اکثر پلیرها و دستگاه های پخش فیلم مانند تلویزیون پشتیبانی می شود به همین دلیل تبدیل فرمت زیرنویس های مختلف به فرمت SRT بسیار مورد نیاز کاربران می شود.

در این مقاله ما قصد داریم روش تبدیل فرمت انواع زیرنویس های مختلف به فرمت SRT یا بالعکس آن را به صورت کامل و تصویری آموزش دهیم و در کنار آن نرم افزار تبدیل فرمت زیرنویس برای کامپیوترهای ویندوزی را نیز ارائه نماییم. همچنین اگر شما می خواهید فرمت زیرنویس را در گوشی خود تغییر دهید، پیشنهاد می کنیم مقاله تبدیل فرمت زیرنویس در اندروید را از دست ندهید.

قبل از شروع، بیایید کمی با نوع فایل های فرمت های زیرنویس آشنا شویم.

فایل های زیرنویس به دو نوع متنی ساده و غیر متنی تقسیم می شوند. از فرمت های متداول متنی ساده می توان srt، sub، smi، vtt، txt، ass و ssa را نام برد. ویرایش این فایل ها با نرم افزار Notepad ویندوز به راحتی قابل انجام می باشد.

اما idx یک فرمت غیر متنی می باشد. همیشه به همراه فایل idx یک فایل دیگر با فرمت sub موجود می باشد. (البته این sub با فرمت sub از نوع زیرنویس متنی ساده متفاوت است.) این فرمت با Notepad ویندوز قابل ویرایش نیست و اگر این دو فایل را با این برنامه باز کنید، متن موجود در زیرنویس به صورت ناخوانا نمایش داده می شوند.

ما در این مقاله به آموزش تبدیل فرمت زیرنویس های متنی ساده از جمله sub، smi، txt، vtt و srt به هم می پردازیم اما اگر شما می خواهید تبدیل فرمت زیرنویس idx به srt را انجام دهید، پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش تبدیل فرمت زیرنویس sub/idx به srt و بالعکس با نرم افزار Subtitle Edit را بخوانید.

- تبلیغات -

آموزش کامل تبدیل فرمت زیرنویس های sub، smi، txt و vtt به srt و بالعکس با نرم افزار Subtitle Edit

در اینجا ما از نرم افزار Subtitle Edit برای تغییر فرمت زیرنویس فیلم استفاده می کنیم که می توانید آن را از طریق لینک زیر دانلود کنید:

دانلود نرم افزار Subtitle Edit 3.5.14

پس از دانلود برنامه، آن را از حالت فشرده خارج کرده و در کامپیوتر خود نصب کنید. روش نصب این نرم افزار آسان بوده و مشابه با دیگر برنامه ها می باشد.

حالا آماده تبدیل فایل زیرنویس به srt می شویم. محیط نرم افزار Subtitle Edit مانند تصویر زیر می باشد.

برای شروع، باید فایل اولیه زیرنویس خود را وارد نرم افزار کنیم. برای این منظور، روی آیکون پوشه در نوار بالای برنامه کلیک کنید.

باز کردن زیرنویس برای تبدیل فرمت آن توسط نرم افزار Subtitle Edit

سپس از طریق پنجره باز شده، به محل ذخیره سازی زیرنویس مورد نظر خود بروید و آن را انتخاب کرده و روی Open کلیک کنید. تفاوتی نمی کند فرمت اولیه زیرنویس شما چه فرمتی است. هر فایلی با فرمت srt، sub، smi، txt، vtt و … قابل انتخاب می باشد.

انتخاب فایل زیرنویس برای تبدیل فرمت آن

وقتی که زیرنویس وارد نرم افزار شد، عبارات آن، در قسمت List view نرم افزار نمایش داده می شود که نشان دهنده باز شدن صحیح زیرنویس می باشد.

حالا برای تبدیل فرمت زیرنویس به srt یا هر فرمت دلخواه دیگری از نوار بالای برنامه، لیست کشویی با عنوان Format را باز کرده و گزینه ی اول یعنی SubRip (.srt) را انتخاب نمایید.

اگر می خواهید زیرنویس خود را به فرمت دیگری (به غیر از idx) مانند txt، sub، smi و … تبدیل کنید، می توانید به جای Srt، گزینه مربوط به فرمت مورد نظر خود را از این لیست انتخاب نمایید.

انتخاب فرمت فایل نهایی برای تبدیل فرمت زیرنویس

اگر زیرنویس شما فارسی می باشد، توجه داشته باشید که لیست کشویی دوم با عنوان Encoding روی گزینه اول آن یعنی UTF-8 with BOM تنظیم شده باشد تا پس از تبدیل، حروف ناخوانا نشوند.

حالا مانند تصویر زیر، روی آیکون Save کلیک کنید.

تغییر فرمت زیرنویس فیلم توسط نرم افزار Subtitle Edit

سپس در پنجره باز شده، محل مورد نظر برای ذخیره سازی فایل زیرنویس با فرمت جدید (srt یا …) را انتخاب کرده و نام دلخواه خود برای آن را وارد کنید و سپس روی Save کلیک نمایید.

تغییر فرمت زیرنویس توسط نرم افزار تبدیل فرمت زیرنویس

به همین راحتی توانستید فرمت زیرنویس خود را به فرمت متنی دلخواه تغییر دهید.

در پایان پیشنهاد می کنیم برای یادگیری روش نمایش زیرنویس فیلم در نرم افزار PotPlayer اینجا کلیک کنید.

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 4.2 / 5. تعداد رای دهندگان: 29

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید