- تبلیغات -
4.3
(109)

یکی از روش های متداول تماشای فیلم های خارجی برای افراد استفاده از زیرنویس می باشد. البته اگر دوبله فیلم موجود باشد، برخی نیز دوبله را ترجیح می دهند.

معمولا زیرنویس ها به صورت فایل های جداگانه ای منتشر می شوند. برای استفاده از زیرنویس، ساده ترین راه، پخش آن به همراه فیلم می باشد و نمایش زیرنویس توسط امکانات پلیرهای ویندوزی یا اندرویدی امکان پذیر است.

اما روش دیگر، چسباندن دائمی زیرنویس به فیلم به صورت یک فایل MKV می باشد که در مطالب گذشته یادیت روش این کار را به صورت تصویری آموزش دادیم. با این کار زیرنویس و فیلم با هم ادغام شده و به صورت یک فایل در دسترس شما قرار می گیرد. همچنین یکی از مزایای این روش، امکان لغو نمایش این نوع زیرنویس در پلیر یا حذف دائمی آن از ویدئو می باشد.

اما با این حال، این روش گاهی مشکلاتی در پخش و استفاده از ویدئو برای کاربران ایجاد می کند. از جمله اینکه تنها فرمت مورد استفاده در این روش MKV می باشد و گاهی اوقات برخی از پلیرها از این فرمت پشتیبانی نمی کنند. مشکل دیگر این که برخی اوقات با آن که زیرنویس در فایل ویدئویی گنجانده شده است اما توسط پلیر پخش نمی شود!!

سوال پیش می آید، که آیا برای رهایی از مشکلات مهمی مثل محدود بودن به فرمت MKV و یا عدم پخش زیرنویس توسط پلیر، آیا راه حلی وجود دارد؟! پاسخ بله است و روش سوم اینجا به کمک ما می آید. هاردساب (HardSub) کردن زیرنویس روش سومی است که در اینجا ما به شما پیشنهاد می کنیم…

هاردساب چیست؟!

هاردساب (HardSub) از نظر تحت الفظی به معنای سخت کردن زیرنویس می باشد و در عمل به چسباندن دائمی زیرنویس به فیلم گفته می شود.

اما تفاوت آن با روش دوم یعنی چسباندن زیرنویس به فیلم با فرمت MKV چیست؟ پاسخ این است که چسباندن دائمی زیرنویس به فیلم به روش هاردساب به معنای حک کردن زیرنویس روی فیلم است به طوری که زیرنویس جزئی از تصویر ویدئو خواهد شد و حذف و پاک کردن آن تقریبا غیر ممکن خواهد بود.

- تبلیغات -

بنابراین طبق توضیح ارائه شده در بالا، با نقش بستن دائمی زیرنویس روی فیلم، مشکل عدم نمایش در برخی از پلیرها برطرف شده و همچنین محدودیت ما نسبت به استفاده از تنها یک فرمت ویدئویی نیز برداشته می شود.

اما چگونه می توان زیرنویس را به صورت دائمی و هاردساب به ویدئو چسباند؟! اکثر نرم افزارهای ساده و پیشرفته ویرایش ویدئو در کامپیوتر امکان چنین کاری را فراهم کرده اند که از جمله برنامه های سبک در این زمینه می توان به Format Factory، Freemake Video Converter و StaxRip اشاره نمود.

Format Factory نرم افزاری ساده و سبک اما با قابلیت های بالا می باشد که برای تبدیل فرمت های فایل های متنوع مورد استفاده قرار می گیرد اما با توجه به امکانات زیاد این برنامه رایگان، امکان هاردساب کردن زیرنویس نیز در آن وجود دارد.

از مزایای فرمت فکتوری برای چسباندن زیرنویس امکان سفارشی سازی اندازه فونت و رنگ فونت می باشد و همچنین این برنامه زیرنویس را با فونت مناسبی به هاردساب تبدیل می کند. همچنین حجم این برنامه حدود ۸۰ مگابایت می باشد که حجم زیادی نیست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا روش استفاده از این نرم افزار برای هاردساب کردن زیرنویس به فیلم را آموزش دهیم. پس ما در ادامه همراه باشید…

قبل از شروع آموزش، پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش هاردساب کردن زیرنویس به فیلم با نرم افزار Freemake Video Converter را نیز مطالعه بفرمایید. اگرچه این برنامه امکانات سفارشی سازی فونت زیرنویس را ندارد اما مزایایی مانند حجم پایین برنامه و سادگی استفاده دارد که ممکن است مورد توجه شما قرار بگیرد.

آموزش کامل هاردساب کردن زیرنویس به فیلم با نرم افزار Format Factory

برای این منظور، ابتدا برنامه فرمت فکتوری را از طریق لینک زیر دانلود بفرمایید:

دانلود برنامه Format Factory

پس از دانلود برنامه هاردساب زیرنویس، فایل را از حالت فشرده خارج کنید و برنامه را نصب نمایید.

انتخاب فایل ویدئویی برای چسباندن زیرنویس به صورت هاردساب به آن

پس از ورود به برنامه، محیط آن به شکل تصویر زیر خواهد بود.

برای شروع، ابتدا باید فرمت فایل خروجی را انتخاب نمایید. از بخش سمت چپ برنامه و “لیست تبدیل فرمتهای فایل فیلم” فرمت خروجی مورد نظر خود را انتخاب نمایید. فرقی نمی کند چه فرمتی انتخاب می کنید. ما در اینجا فرمت متداول تر MP4 را انتخاب کردیم.

انتخاب فرمت فایل ویدئویی خروجی پس از هاردساب کردن

پنجره جدیدی باز می شود که در مرحله اول باید فیلم مورد نظر خودمان را انتخاب نماییم. برای این منظور روی دکمه “اضافه کردن یک فایل” کلیک نمایید.

کلیک روی دکمه اضافه کردن یک فایل برای انتخاب فیلم مورد نظر برای HardSub

در پنجره بعدی که باز می شود به مسیر ذخیره سازی فیلم مورد نظر رفته و آن را انتخاب کنید و سپس روی Open کلیک نمایید.

انتخاب ویدئوی موردنظر برای هاردساب

همان طور که مشاهده می کنید، ویدئو در لیست برنامه قرار گرفت.

انجام تنظیمات زیرنویس برای تبدیل به هاردساب

حالا برای انجام تنظیمات زیرنویس، روی گزینه “تنظیمات خروجی ها” کلیک نمایید.

کلیک روی دکمه تنظیمات خروجی ها برای انجام تنظیمات زیرنویس

سپس در پنجره ای که باز می شود، به پایین اسکرول کنید تا به قسمت “زیرنویس های اضافی” برسید. این قسمت شامل گزینه هایی است که به کاربرد مهمترین آن ها اشاره می کنیم.

اولین گزینه “نوع” می باشد که باید از لیست کشویی مربوط به آن UTF8 را انتخاب نمایید.

انتخاب نوع رمزنگاری زیرنویس برای هاردساب کردن

گزینه دوم برای انتخاب فایل زیرنویس می باشد. برای این منظور روی علامت سه نقطه کلیک کنید.

کلیک روی دکمه انتخاب فایل زیرنویس

سپس از پنجره باز شده فایل زیرنویس را انتخاب کرده و Open را بزنید.

انتخاب فایل زیرنویس برای تبدیل زیرنویس به هاردساب

توجه داشته باشید که در اینجا فرمت زیرنویس شما تنها می تواند یکی از فرمت های SRT، ASS یا SSA باشد. اگر فرمت زیرنویس شما هیچ کدام از این فرمت ها نیست بهتر است یک زیرنویس با یکی از این فرمت ها پیدا کنید و یا فرمت زیرنویس خود را به SRT تبدیل نمایید.

پس از انتخاب زیرنویس، به پنجره قبلی باز خواهید گشت. حالا از لیست کشویی موجود رو به روی گزینه “حجم فونت ترجمه (%حجم ویدئو)” اندازه فونت زیرنویس را برحسب درصدی از حجم ویدئو انتخاب نمایید.

انتخاب اندازه فونت زیرنویس برحسب درصدی از حجم فیلم

گزینه های مهم بعدی مربوط به رنگ زیرنویس می باشد. در ابتدا گزینه “رنگ فونت ASS” را روی حالت بله قرار دهید.

سپس با استفاده از گزینه “رنگ فونت” می توانید رنگ فونت زیرنویس را انتخاب نمایید و با استفاده از گزینه “رنگ فونت قاب” می توانید رنگ حاشیه حروف زیرنویس را انتخاب کنید.

پس از انجام تنظیمات زیرنویس، روی “باشد” کلیک نمایید.

انتخاب رنگ فونت زیرنویس و حاشیه آن برای هاردساب کردن

به پنجره قبلی باز خواهید گشت. در این پنجره نیز از طریق گزینه “محل خروجی فایلهای تبدیل” در پایین صفحه، می توانید مسیر ذخیره سازی فایل خروجی را انتخاب نمایید.

حالا برای ورود به مرحله بعد، روی “باشد” کلیک کنید.

تعیین مسیر ذخیره سازی فیلم دارای زیرنویس هاردساب (HardSub)

در حالی که انجام تبدیل فرمت ویدئوی انتخابی به لیست کارهای فرمت فکتوری اضافه شده است، به پنجره اصلی این نرم افزار باز خواهید گشت.

شروع کار هاردساب کردن زیرنویس به فیلم توسط Format Factory

برای شروع عملیات هاردساب کردن زیرنویس به فیلم، روی “شروع” در نوار بالا کلیک کنید.

اضافه شدن کار هاردساب کردن زیرنویس به ویدئوی انتخابی به لیست فرمت فکتوری

فرآیند هاردساب کردن (HardSub) آغاز می شود و میزان زمان مورد نیاز برای این کار با توجه به حجم و کیفیت فیلم خروجی شما تعیین می شود.

فرمت فکتوری در حال هاردساب کردن زیرنویس به فیلم

پس از پایان کار، می توانید به مسیر ذخیره سازی فایل خروجی بروید و فایل خود را با استفاده از پلیر مورد نظر باز کنید یا آن را در تلویزیون پخش کرده و از تماشای فیلم با زیرنویس لذت ببرید.

هاردساب موفقیت آمیز زیرنویس به فیلم

نکته ای که اینجا وجود دارد این است که اگر زیرنویس شما فارسی بود و پس از هاردساب شدن به صورت حروف ناخوانایی نمایش داده می شد، باید قبل از چسباندن زیرنویس به فیلم، رمزنگاری آن را به UTF-8 تغییر دهید. برای این منظور، زیرنویس را با Notepad ویندوز باز کرده و از منوی File روی Save As کلیک کنید و در پنجره ذخیره سازی از لیست کشویی Encoding گزینه UTF-8 را انتخاب کرده و Save را بزنید. مقاله حل مشکل ناخوانا ذخیره شدن حروف فارسی در notepad ویندوز، روش این کار را به صورت تصویری آموزش داده است.

در پایان پیشنهاد می کنیم مقاله ۳ روش حذف هاردساب (HardSub) یا زیرنویس چسبیده به فیلم را نیز مطالعه بفرمایید…

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 4.3 / 5. تعداد رای دهندگان: 109

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

53 دیدگاه‌ها

  1. سلام بهترین و راحت ترین کار اینه که اگر لب تاب دارید با کابل hdmi به تلویزیونتون (اگر از فناوری arcپشتیبانی میکنه)وصل کنید

  2. یعنی خدا حفظت کنه. پونصدتا نرم افزار رو تست کردم . هیچکدوم مثل این کار نکردند متاسفانه.
    این هم اولش آنتی ویروس سیستم بهش گیر می داد. دیگه چیزی نبود که استفاده کنم، اجبارا گذاشتمش توی وایت لیست و داره کار میکنه فعلا.

    • سلام دوست عزیز
      قبل از هاردساب کردن باید زیرنویس رو با نرم افزارهای ویرایش زیرنویس با فیلم هماهنگ کنید و سپس اون رو هاردساب کنید.
      با آرزوی بهترین ها برای شما

  3. سلام آقا مصطفی من میتونم با این روش هارد ساب کردن زیرنویسی که به فیلم به طور دائمی میخواهم اضافه کنم رو رنگ زیرنویس و سایز زیرنویس را تغییر بدم.

  4. سلام و خسته نباشید
    من یه مشکلی دارم اونم این که فیلمم دو زبانه هستش برای مثال فارسی و روسی میخوام برای صدای فارسی هاردساب کنم چی کار کنم چند بار تلاش کردم ولی با صدای روسی هاردساب شد اگه ممکنه راهنمایی کنید
    با تشکر

  5. سلام
    برنامه قوی و کامل معرفی کنید مخصوص هاردساب کردن باشه و قابلیت زیادی داشته باشه و یه برنامه برای انروید

    • سلام دوست عزیز
      متاسفانه چنین برنامه ای وجود نداره و بهتره از نرم افزارهای ادیت پیشرفته ویدئو استفاده کنید. برای اندروید هم چنین نرم افزاری تا امروز وجود نداره.
      موفق باشید.

  6. سلام خیلی ممنون از سایت خوبیتون
    من وقتی عمل هارد ساب انجام میدم بعد تبدیل فیلم کاملا سیاه و چیزی نمایش نمیده باید چی کار کنم؟

    • سلام دوست عزیز
      مشکل عجیبی هست، تغییرات دیگه ای که برای ویدئوی نهایی ایجاد نکردید؟ در این صورت بهتره از نرم افزارهای دیگه برای این کار استفاده کنید.
      موفق باشید.

  7. سلام من تنها مشکلی که دارم اینه که حجم سریال ۱۰۰ مگ هست بعد هاردساب با همون کیفیت حجمش زیادتر میشه

    • سلام دوست عزیز
      بله متاسفانه این مشکل برای این نرم افزار وجود داره، بهتره تنظیمات خروجی برنامه رو کمی تغییر بدید تا حجم بیاد پایین تر. یا از نرم افزارهای دیگه که این حجم اضافی رو کم می کنند مانند HandBrake استفاده کنید.
      موفق باشید.

  8. سلام خیلی ممنون از سایت خوبتون من رنگ زیرنویس و تغیر میدم ولی وقتی فیلم وروی تلویزیون نگاه می کنم رنگ زیرنویس تیره تر می شه تا حدی که واضح نیست درصورتی که روی کامپیوتر به همون حالتی که انتخاب کردم نشون میده
    من طبق راهنمای شما پیش رفتم به نظرتون دلیلش چیه

    • سلام دوست عزیز
      این مشکل خیلی عجیبه چون وقتی زیرنویس با فرمت فکتوری هاردساب میشه، جزئی از تصویر میشه و نباید تغییری در رنگش ایجاد بشه!!!
      تنظیمات زیرنویس رو در تلویزیونتون بررسی کردید؟! البته با توجه به توضیحی که دادم نباید با تغییر تنظیمات تلویزیون تغییری ایجاد بشه.
      موفق باشید.

  9. سلام من تمام مراحل رو پیش رفتم ولی هارد ساب نشد شده سافت ساب که راحت میره و تو تلگرامم نمیاد چیکار کنم؟

  10. سلام. این نرم افزار خیلی عالی و بی نهایت کاربردی هست. برای چسباندن زیرنویس هم خوب عمل میکنه. مشکلی که من دارم که احتمالا به طرح اصلی برنامه برمیگرده اینه که وقتی فونت رو انتخاب میکنیم باید الزاما قاب فونت هم انتخاب کنیم. این باعث میشه که فونت ضخیم و ناخوانا باشه. هرچی تلاش کردم راهی پیدا کنم که قاب فونت رو حذف کنم. نمیشه. حتی رنگ فونت و قاب هم که یکی باشه بازم خط ناخوانا میشه. آیا راهی براش دارین؟

    • سلام رضا جان
      چون این نرم افزار، اختصاصی برای این کار نیست، متاسفانه تنظیمات زیادی برای آن وجود ندارد.
      پیشنهاد می کنم، از نرم افزارهای اختصاصی ویرایش ویدئو استفاده کنید.
      با آرزوی بهترین ها برای شما

    • سلام دوست عزیز
      در برخی از موارد، به دلیل این که این نرم افزار مخصوص این کار نیست، ممکن است این مشکلات به وجود آید.
      پیشنهاد می کنم از نرم افزارهای اختصاصی ویرایش ویدئو استفاده کنید.
      با آرزوی بهترین ها برای شما

  11. سلام با این برنامه نمیشه فونت رو تغییر داد و مثلاً B Yekan رو انتخاب کرد درسته؟
    فونت پیش فرضش خیلی جالب نیست.
    به هر حال کار رو راه انداخت ممنون از آموزشی که گذاشتید.

    • سلام دوست عزیز
      خیر متاسفانه چنین امکانی وجود ندارد و من به دنبال نرم افزارهای زیادی گشتم که در عین سبک بودن امکان سفارشی سازی بیشتری داشته باشند، اما نیافتم.
      موفق باشید…

    • سلام مهسا عزیز
      بخش ویدئوهای این برنامه دارای فرمت VOB نیز می باشد که کانورت با این فرمت، قابل پخش در DVD هم هست و می توانید از آن استفاده کنید.
      همچنین می توانید زیرنویس خود را با کمک Format Factory به فیلم هاردساب کنید و سپس توسط نرم افزاری دیگر فیلم هاردساب شده را به فرمت DVD تغییر دهید.
      با آرزوی بهترین ها برای شما

  12. سلام
    ببینید مثلا زیرنویس من فرمت ASS هست و تنظیمات رنگ و فرمی که خواستم رو براش توی نرم افزار subtitle edit انجام دادم و حالا میخوام روی فیلم هاردسابش کنم. راهی هست که وقتی زیرنویس رو به این نرم افزار هاردساب اضافه میکنم تغییری در شکل زیرنویسم نده؟ و لازم نباشه باز توی این نرم افزار بخوام بهش شکل جدید بدم؟

    • سلام نیلوفر عزیز
      اگر طبق آموزش پیش رفتید و با زیرنویس فرمت ASS تنظیمات داخل زیرنویس روی هاردساب اعمال نشد، باید بگم متاسفانه من بررسی های زیادی کردم و نرم افزار و روشی بهتر برای هاردساب زیرنویس به فیلم پیدا نکردم و بنابراین نرم افزاری برای رفع نیاز شما نمی شناسم.
      موفق باشید.

  13. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید چرا اینقدر کند پیش میره؟! مثلا فرندز من میخوام هارد ساب بکنم و ۲۲ دقیقه بیشتر نیست الان ۲۰ دقیقه است و فقط ۲۷درصد جلو رفته!! چرا؟
    مشکلی داره یا من درست پیش نرفتم؟

    • سلام مهدیه عزیز
      آیا طبق آموزش، UTF-8 را در تنظیمات زیرنویس انتخاب کردید.
      اگر انتخاب کردید و مشکل هنوز وجود داشت، طبق این آموزش، رمزنگاری فایل زیرنویس رو به UTF-8 تغییر بدید و دوباره امتحان کنید.
      اگر مشکل حل نشد، تنظیمات ویندوزتون رو هم طبق این مقاله تغییر بدید و دوباره امتحان کنید.
      امیدوارم مشکلتون حل بشه.
      موفق باشید…

    • سلام خسته نباشید اول میخواستم از سایت خوبتون و اطلاعات مفیدی که در اختیارمون گذاشتید تشکر کنم، میخواستم بدونم در پروسه‌ی هاردساب امکان تغییر اندازه زیرنویس وجود داره؟

      • سلام دوست عزیز
        خواهش می کنم، خوشحالم که استفاده کردید،
        با نرم افزارهای ساده ای که در این مقاله معرفی شد، متاسفانه چنین امکانی وجود ندارد.
        برای این منظور بهتر است از نرم افزارهای پیشرفته ویرایش ویدئو استفاده کنید.
        با آروزی بهترین ها برای شما

  14. سلام. برنامه اول خوب کار می کرد ولی بعد دو روز دیگه اون فرمت ها رو هاردساب نمیکنه و کار نمیکنه.

    • سلام زهرا عزیز
      عجیبه و تا به حال با این مشکل برخورد نکردم! آیا کیفیت فیلم ها و فرمت مبدا و مقصد انتخابیتون تو این برنامه نسبت به قبل یکی هست؟! آیا در حین انجام فرآیند هاردساب، با کامپیوتر کار دیگه ای انجام نمی دهید؟!
      اگر همه شرایط گفته شده یکسان است، یک بار برنامه را به صورت کامل (به همراه فایل های ریجستری و …) پاک کنید و دوباره نصب و امتحان کنید. اگر مشکل هنوز وجود داشت، پیشنهاد می کنم از نرم افزار روش دوم هاردساب زیرنویس استفاده کنید.
      موفق باشید…

  15. با سلام
    برنامه بعد یه مدت خیلی زمان هاردسابش میره بالا!
    مثلا یک انیمه ۲۲ دقیقه ای رو که قبلا این برنامه در ۱۰ دقیقه انجام میداد الان در مدت ۱ساعت و نیم انجام میده!!
    مشکل چیه؟

    • سلام دوست عزیز
      مشکل عجیبی دارید! کیفیت انیمیشن های مورد نظرتون و فرمت مبدا و فرمت مقصد انتخابی یکی هست؟! در این صورت نباید این طور اتفاقی بیوفته. آیا در حین انجام فرآیند هاردساب، از سیستم خود برای کارهای دیگری نیز استفاده می کنید؟!
      اگر همه شرایط گفته شده یکسان است، یک بار برنامه را به صورت کامل (به همراه فایل های ریجستری و …) پاک کنید و دوباره نصب و امتحان کنید. اگر مشکل هنوز وجود داشت، پیشنهاد می کنم از روش دوم هاردساب کردن زیرنویس استفاده کنید.
      موفق باشید…

  16. سلام، من این برنامه رو نصب کردم و تمام مراحل رو انجام دادم ولی سیو انجام نمیشه حتی ارور هم نمیده خیلی صبر میکنم اما هنوز صفر درصد هستش و حتی یک درصد هم پیش نمیره!! لطفا راهنمایی کنید.

    • سلام فاطمه عزیز
      خیلی از اوقات برای خود من پیش اومده که مرحله ۱۵ روز فراموش کردم و روی دکمه “شروع” در نوار بالا کلیک نکردم! اگر شما با وجود کلیک روی “شروع” این مشکل را دارید، نسخه ی جدیدتری از برنامه را از اینترنت پیدا کرده، دانلود و استفاده نمایید.
      اگر هنوز هم مشکل وجود داشت پیشنهاد می کنم از روش دوم هاردساب کردن زیرنویس استفاده نمایید.
      با آرزوی بهترین ها برای شما

    • سلام دوست گرامی
      صد در صد برنامه های ویرایش ویدئوی بسیاری برای هاردساب کردن زیرنویس به فیلم و سفارشی سازی آن وجود دارد، که می تونید از طریق جستجو در اینترنت به آن ها دسترسی پیدا کنید. اما توسط Format Factory هم امکان تغییر رنگ زیرنویس هاردساب وجود دارد که روش این کار در مقاله بالا آموزش داده شده است.
      با آرزوی بهترین ها برای شما

    • سلام بردیا عزیز
      اگر کیفیت فایل خروجی پایین است، برای انتخاب بالاترین کیفیت، در همان پنجره ای که با کلیک روی “تنظیمات خروجی ها” باز می شود (پنجره ای که تنظیمات زیرنویس را انجام می دهید) به لیست کشویی بالا در قسمت اطلاعات عمومی، مراجعه کنید و کیفیت مورد نظر خود را برای فایل خروجی انتخاب نمایید…
      با آرزوی بهترین ها برای شما

  17. سلام برنامه رو نصب و اجرا کردم ولی به غیر از یک روز، دیگه زیرنویس ها با همان فرمت ها هاردساب نمیشه!! مشکل چیست؟

    • سلام کاظم عزیز
      مشکل عجیبی دارید، چرا که نرم افزار Format Factory یک نرم افزار رایگان هست و نباید بعد از مدتی از کار بیوفتد!!
      پیشنهاد می کنم فرمت های ویدئویی دیگری رو هم به عنوان فرمت فایل خروجی امتحان کنید و یا آخرین نسخه این نرم افزار رو از اینترنت دانلود و نصب کنید.
      امیدوارم مشکل شما برطرف شود.
      با سپاس…

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید