- تبلیغات -
4.8
(4)

با گسترش استفاده از کامپیوترها و افزایش سوء استفاده ها از این تکنولوژی کاربردی، روز به روز بر اهمیت رعایت مسائل امنیتی افزوده می شود و تفاوتی نمی کند که از آن رایانه استفاده شخصی می شود یا سازمانی، در هر صورت باید امنیت دسترسی به اطلاعات، حفظ گردد.

حتما شما نیز لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی دارید که اطلاعات مهمی در آن وجود دارد و نمی خواهید این اطلاعات در دسترس افراد دیگری قرار بگیرد. در این مواقع ایجاد رمز عبور برای ورود به ویندوز ساده ترین راه حل به شمار می آید.

اما در این حالت نیز باز هم به آسانی امکان نفوذ به کامپیوتر و فایل های آن، وجود دارد. حال سوال پیش می آید آیا راه حلی ساده وجود دارد که بتوان از این نفوذ نیز جلوگیری کرد. پاسخ آری است!!

شما می توانید کامپیوتر یا لپ تاپ خود را طوری تنظیم کنید که قبل از ورود به ویندوز از کاربر رمز عبور خواسته شود و در صورتی که رمز عبور به درستی وارد نشود، هیچ امکانی برای نفوذ به فایل های داخل آن وجود نداشته باشد.

همان طور که می دانید تمامی انواع مادربردهای رایانه ها، نرم افزاری دارند که موجب بالا آمدن کامپیوتر و سپس انتقال به سیستم عامل می شود که این نرم افزار با عنوان بایوس (BIOS) شناخته می شود.

طبیعی است که بایوس بخشی برای تنظیمات دارد و بایوس تمامی مادربردها گزینه ای برای تنظیم رمز عبور برای ورود به سیستم و پس از آن بالا آمدن ویندوز دارند. بنابراین در صورتی که رمز عبور بایوس را فعال کنیم، امکان دسترسی به فایل های کامپیوتر بسیار پایین تر می آید.

آموزش نحوه رمزگذاری روی بایوس موضوع این مقاله از یادیت می باشد. با ما همراه باشید…

- تبلیغات -

آموزش نحوه رمز گذاشتن روی بایوس کامپیوتر دارای مادربردهای گیگابایت یا مشابه آن

برای پسورد گذاشتن روی بایوس، ابتدا باید وارد تنظیمات آن شوید. معمولا هنگام بالا آمدن کامپیوتر و در زمانی که لوگوی مادربرد نمایش داده می شود با زدن دکمه DEL (یا Delete) کیبورد می توانید وارد تنظیمات بایوس شوید. البته در همین صفحه مانند تصویر زیر راهنمای ورود به تنظیمات بایوس نیز موجود می باشد.

ورود به تنظیمات بایوس مادربرد برای رمز گذاشتن روی بوت کامپیوتر

اگرچه برای مادربردهای مختلف، صفحه تنظیمات بایوس متفاوت می باشد اما معمولا در مادربردهای امروزی، روندی مشابه برای رمزگذاری روی بایوس وجود دارد که این روند را در ادامه، ما برای مادربرد GIGABYTE به عنوان نمونه بیان می کنیم.

برای این منظور وارد زبانه BIOS شوید. این کار را می توانید با کلیدهای جهتی کیبورد انجام دهید و یا اگر مادربرد شما از موس پشتیبانی می کند، با کمک موس این کار را انجام دهید.

انتخاب نوع رمزگذاری روی بایوس از طریق گزینه Security Option

قبل از فعال کردن رمز عبور بایوس، قسمتی با عنوان Security Option وجود دارد که خالی از لطف نیست که کاربرد آن را بدانید. پس این گزینه را با اینتر کیبورد یا کلیک موس انتخاب کنید.

لیستی شامل دو گزینه برای شما باز می شود.

با انتخاب گزینه اول یعنی Setup رمز تنظیم شده روی بخش تنظیمات بایوس قرار می گیرد. به این معنا که در صورتی که شما می خواهید تنها موقعی که کاربر می خواهد وارد تنظیمات بایوس یا تنظیمات بوت شود از او پسورد خواسته شود باید این گزینه را انتخاب نمایید.

گزینه دوم System می باشد که برای رمز گذاشتن روی بوت کامپیوتر به کار می رود. به عبارت دیگر با انتخاب این گزینه شما قبل از وارد کردن رمز عبور نه می توانید وارد سیستم عامل شوید، نه تنظیمات بایوس و نه هیچ کار دیگری انجام دهید. انتخاب این گزینه امنیت بیشتری را برای کامپیوتر و فایل های شما به ارمغان می آورد.

پس از انتخاب گزینه مورد نظر وارد بخش رمز گذاشتن روش BIOS می شویم.

انتخاب نوع رمزگذاری روی بایوس از طریق گزینه Security Option

نحوه تنظیم پسورد برای بایوس کامپیوتر یا لپ تاپ

برای این منظور به همان انتهای لیست BIOS توجه کنید و گزینه Administrator Password را انتخاب نمایید.

پس از آن کادر کوچکی مانند تصویر زیر برای شما باز می شود که از شما می خواهد پسورد مورد نظر خود را وارد نمایید. پس از وارد کردن، ok را بزنید.

نحوه رمز گذاشتن روی بایوس کامپیوتر یا لپ تاپ

در مرحله بعدی کادر کوچک دیگری نمایش داده می شود که از شما می خواهد که همان رمزی که دفعه ی قبلی وارد کرده اید، این بار هم به عنوان تاییدیه، عینا وارد کنید، سپس ok را بزنید.

تکرار کردن رمز عبور مورد نظر برای تایید آن

تا اینجا رمز برای بایوس تنظیم شد، اما تغییرات باید ذخیره شوند.

برای ذخیره سازی تغییرات از نوار بالا، گزینه Save & Exit را انتخاب نمایید. سپس از لیست نمایش داده شده، Save & Exit Setup را بزنید.

سپس از پیام نمایش داده شده، Yes را انتخاب نمایید.

البته در اکثر مادربردها با زدن کلید F10 از کیبورد، فرآیند ذخیره سازی و خروج از تنظیمات مادربرد به صورت خودکار انجام می پذیرد.

ذخیره سازی تنظیمات رمزگذاری روی بایوس

پس از آن با بالا آمدن مجدد کامپیوتر، طبق تنظیمات شما، قبل از ورود به سیستم عامل یا تنظیمات بایوس، رمز عبور خواسته می شود که تنها با وارد کردن صحیح آن، به شما اجازه ادامه داده می شود.

رمزگذاری موفقیت آمیز روی بایوس کامپیوتر

آموزش ویرایش یا حذف رمز بایوس لپ تاپ یا کامپیوتر با مادربرد مشابه GIGABYTE

اما گاهی اوقات شما می خواهید رمز عبور تنظیم شده برای بوت سیستم خود را تغییر دهید و یا به کلی آن را حذف نمایید.

در این مواقع، به همان روشی که در بالا گفته شد (فشردن کلید DEL کیبورد هنگام مشاهده لوگوی مادربرد) وارد تنظیمات بایوس شوید. در صورتی که برای ورود به این بخش نیاز به رمز بایوس بود، آن را وارد نمایید.

حالا در صفحه تنظیمات مادربرد، از نوار بالا گزینه BIOS را انتخاب نمایید.

سپس از انتهای لیست نمایش داده شده، Administrator Password را انتخاب کنید.

پنجره کوچکی نمایش داده می شود و از شما رمز فعلی بایوس خواسته می شود. پس از وارد کردن رمز مربوطه به صورت صحیح، از شما رمز عبور جدیدی که می خواهید برای بایوس تنظیم شود خواسته می شود.

وارد کردن رمز عبور فعلی برای ویرایش یا حذف پسورد بوت کامپیوتر

در صورتی که می خواهید رمز عبور بایوس را تغییر دهید، رمز جدید مورد نظر خود را وارد کنید و ok را بزنید. مراحل بعدی دقیقا مانند آن چه برای تنظیم رمز برای اولین بار در بالا توضیح داده شد می باشد. بنابراین در کادر بعدی دوباره رمز عبور وارد شده را عینا وارد کنید و پس از زدن ok تغییرات را ذخیره نمایید.

حذف رمز بایوس در مادربرد مشابه GIGABYTE

اما اگر می خواهید رمز عبور بایوس را حذف کنید در همان مرحله اول که از شما رمز عبور جدید را می خواهد، کادر مربوطه را خالی رها کنید و ok را بزنید.

حذف رمز بایوس در مادربرد مشابه GIGABYTE

سپس پیامی نمایش داده می شود که از شما پرسیده می شود که آیا می خواهید رمز عبور را حذف کنید. برای تایید Yes را بزنید.

تایید حذف رمز بایوس کامپیوتر

سپس برای ذخیره تغییرات از کلید F10 کیبورد و یا زبانه Save & Exit استفاده کنید.

پس از آن با بالا آمدن مجدد کامپیوتر مشاهده خواهید کرد که هیچ رمزی از شما خواسته نمی شود و مستقیم وارد سیستم عامل خواهید شد.

اگر گزینه های مادربرد شما متفاوت با آن چه که در بالا آموزش داده شد می باشد، پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش ۱نحوه رمز گذاشتن روی بایوس لپ تاپ دل را نیز از دست ندهید، احتمالا این مقاله راهنمای بهتری برای شما باشد.

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 4.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید