- تبلیغات -
3.6
(102)

یکی از قابلیت های نرم افزار قدرتمند ورد، رسم انواع نمودارهای درختی و سازمانی می باشد.

نمودارهای درختی (سازمانی) همان طور که از نام آن ها بر می آید دارای شاخه بندی هایی می باشد که با استفاده از آن می توان بخش های مختلف یک سازمان و نوع ارتباط آن ها با هم را به شکل تصویری و گویا نمایش داد. حال این سازمان می تواند یک شرکت باشد یا یک پروژه یا هر چیز دیگری که شامل چند بخش و زیر مجموعه ی مختلف می باشد.

در ادامه ی این مطلب از یادیت قصد داریم روش رسم نمودار درختی (سازمانی) در ورد (Word) را به صورت کامل و تصویری آموزش دهیم.

آموزش رسم نمودار درختی (سازمانی) در ورد (Word):

مسیر طی شده:                     Word >> Insert >> lllustrations >> SmartArt >> Hierarchy >> Select Your Chart >> OK

انتخاب نوع نمودار درختی مورد نظر و ایجاد آن در ورد:

برای رسم نمودار درختی (سازمانی)، ابتدا از زبانه های بالای ورد، گزینه ی Insert را انتخاب کنید و سپس از بخش lllustrations گزینه ی SmartArt را انتخاب نمایید.

آموزش رسم نمودار درختی (سازمانی) در ورد (Word)

حالا از سمت چپ پنجره ی باز شده، روی Hierarchy کلیک کنید، تا در سمت راست تمامی انواع نمودارهای درختی موجود در ورد نمایش داده شود.

- تبلیغات -

از سمت راست نمودار دلخواه خود را انتخاب کرده و پس از کلیک روی آن، OK را بزنید.

انتخاب نوع نمودار درختی مورد نظر و ایجاد آن در ورد

همان طور که مشاهده خواهید کرد، نمودار سازمانی اولیه ای در ورد به همراه کادر ویرایش متن در کنار آن برای شما ایجاد خواهد شد که روش ویرایش آن را در ادامه توضیح می دهیم.

نمودار درختی اولیه ایجاد شده در ورد

ایجاد و ویرایش متن داخل جعبه های (فیلدهای) نمودار درختی:

برای ویرایش متن هر یک از جعبه های نمودار کافیست روی متن آن کلیک کنید تا نشانگر چشمک زن تایپ متن نمایش داده شود و متن دلخواه خود را در آن تایپ نمایید.

البته روش اصولی تر و راحت تر این کار استفاده از کادر موجود در کنار نمودار می باشد.

ایجاد و ویرایش متن داخل جعبه های (فیلدهای) نمودار درختی

همچنین شما می توانید سفارشی سازی متن داخل جعبه ها را از جمله انتخاب فونت و اندازه ی آن و … را از طریق زبانه ی Home و بخش Font انجام دهید. برای یادگیری کامل روش سفارشی سازی متن در ورد اینجا کلیک کنید…

سفارشی سازی متن داخل جعبه و انتخاب فونت آن

روش افزودن جعبه (فیلد) به نمودار درختی و ایجاد زیرمجموعه در آن:

اما حالا نوبت به افزودن فیلد به نمودار می رسد. در کادر کنار نمودار تمامی فیلدها در خطوط جداگانه ای پس از یک علامت دایره سیاه رنگ قرار گرفته اند.

برای افزودن فیلد کافیست از طریق کادر سفید رنگ، روی آخرین فیلد کلیک کنید تا نشانگر تایپ نمایش داده شود. حالا از کیبورد خود Enter را بزنید تا خط جدید و در نتیجه فیلد جدیدی برای ویرایش ایجاد شود.

روش افزودن جعبه (فیلد) به نمودار درختی

در صورتی که می خواهید این فیلد جدید زیر مجموعه ای از فیلد قبلی خود باشد کافیست گزینه ی Tab کیبورد را فشار دهید تا دایره ی سیاه رنگ ابتدای آن کمی جلوتر از دایره ی سیاه فیلد بالایی قرار بگیرد.

زیرمجموعه کردن یک فیلد (جعبه) از طریق کلید Tab کیبورد

حالا می توانید متن مورد نظر خود را برای قرارگیری در جعبه (فیلد) مربوطه تایپ نمایید.

وارد کردن متن مورد نظر در فیلدهای جدید

جا به جایی و تغییر اندازه جعبه ها و فیلدهای نمودار و سفارشی سازی ظاهر آن ها:

اما فیلدهایی که توسط ورد ایجاد می شوند ممکن است در محل دلخواه شما قرار نگیرند.

به این ترتیب برای تنظیم چیدمان و ویرایش موقعیت هر یک از جعبه ها کافیست با موس آن را گرفته و به محل دلخواه خود جا به جا کرده و سپس رها کنید تا در موقعیت جدید قرار بگیرد.

جا به جایی جعبه ها و فیلدهای نمودار و سفارشی سازی ظاهر آن ها

علاوه بر این در صورتی که بخواهید اندازه ی فیلد را تغییر دهید می توانید از دایره های سفید رنگ موجود در اطراف جعبه انتخابی مورد نظر استفاده یا برای چرخاندن جعبه از فلش دایره ای رنگ بالای آن استفاده نمایید. البته توجه داشته باشید که برای این منظور حتما روی جعبه مورد نظر خود کلیک کنید تا در حالت انتخاب قرار بگیرد.

همچنین قابلیت سفارشی سازی های بسیار بیشتری نیز برای این نمودار درختی وجود دارد که از جمله مهمترین آن ها می توانید به تغییر رنگ نمودار اشاره کرد.

برای انجام اینگونه سفارشی سازی ها کافیست در حالتی که نمودار درختی شما انتخاب شده است، از زبانه های انتهایی نوار بالای ورد با عناوین Design و Format استفاده نمایید. لازم به ذکر است که این دو گزینه زیر مجموعه قسمت SmartArt Tools می باشند.

سفارشی سازی، تغییر رنگ و تنظیمات بیشتر برای فیلدها و جعبه ها

در نهایت با کلیک روی بخشی خالی از کاغذ ورد خود، از حالت ویرایش نمودار خارج شوید تا نمودار درختی (سازمانی) خود را مشاهده نمایید.

رسم موفقیت آمیز نمودار درختی (سازمانی) در ورد

در پایان پیشنهاد می کنیم مطلب رسم انواع نمودار دلخواه در ورد (Word) را نیز بخوانید…

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 3.6 / 5. تعداد رای دهندگان: 102

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید