- تبلیغات -
3
(43)

قابلیت Sleep شدن کامپیوتر یکی از امکانات سیستم عامل ویندوز می باشد که با استفاده از آن بسیاری از پردازش های جاری ویندوز غیر فعال می شود تا میزان مصرف انرژی سیستم کاهش یابد که این قابلیت به خصوص برای لپ تاپ ها که منبع انرژی محدودی دارند کاربردی می باشد.

البته قابلیت دیگری نیز در ویندوز با عنوان Hibernate وجود دارد که با استفاده از آن می توان کامپیوتر و لپ تاپ را در حالی که تمامی برنامه ها و پردازش های آن در حال اجرا هستند به کلی خاموش نمود و با روشن کردن دوباره سیستم آن ها را به همان شکل قبلی دوباره بازیابی و استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر و یادگیری روش فعال کردن قابلیت Hibernate ویندوز می توانید اینجا کلیک کنید…

تفاوت اصلی گزینه Sleep با Hibernate این است که با انتخاب Sleep کامپیوتر شما به حالت نیمه روشن در می آید و کاملا خاموش نمی شود تا مصرف انرژی آن بسیار محدود شود. علاوه بر این روشن شدن و بازیابی برنامه های در حال اجرا با انتخاب این گزینه بسیار سریع تر از هایبرنیت انجام می پذیرد.

قابلیت Sleep ویندوز معمولا به صورت پیش فرض فعال می باشد و نیازی به فعال کردن آن نیست. اما در برخی از موارد ممکن است گزینه Sleep ویندوز  در منوی Power آن وجود نداشته یا غیر فعال باشد.

در ادامه این مطلب دو روش رفع مشکل غیر فعال شدن گزینه Sleep در نسخه های مختلف ویندوز را آموزش می دهیم و به چگونگی فعال کردن و غیر فعال کردن قابلیت Sleep ویندوز می پردازیم…

رفع مشکل غیر فعال شدن گزینه Sleep در ویندوز و فعال کردن آن:

آموزش روش رفع مشکل غیر فعال شدن گزینه Sleep در ویندوز:

برای رفع مشکل غیر فعال شدن گزینه Sleep در ویندوز در ابتدا بررسی کنید که آیا درایور کارت گرافیک سیستم شما نصب شده است یا خیر. علاوه بر این، درایور کارت گرافیک خود را به آخرین نسخه موجود آن به روزرسانی کنید.

برای این منظور می توانید آموزش به روز رسانی درایور (Update Device Driver) دستگاه های مختلف متصل به کامپیوتر و لپ تاپ را مطالعه نمایید.

- تبلیغات -

در صورتی که با انجام دو مورد ذکر شده، مشکل غیر فعال شدن گزینه Sleep ویندوز شما حل نشد و این گزینه به منوی Power ویندوز باز نگشت، احتمالا باید آن را فعال کنید.

مشکل غیر فعال شدن گزینه Sleep در منوی پاور ویندوز

در ادامه این مطلب روش فعال کردن گزینه Sleep را آموزش می دهیم…

آموزش روش فعال کردن گزینه Sleep در ویندوز:

برای فعال کردن گزینه Sleep در نسخه های مختلف ویندوز ابتدا وارد کنترل پنل آن شوید و روی Power Options کلیک نمایید. اگر این گزینه را نیافتید اینجا کلیک کنید.

آموزش روش فعال کردن گزینه Sleep در ویندوز

حالا از نوار سمت راست، Choose what the power buttons do را انتخاب نمایید.

آموزش روش رفع مشکل غیر فعال شدن گزینه Sleep در ویندوز

پس از آن روی Change settings that are currently unavailable کلیک کنید تا تنظیمات بخش Shutdown settings فعال شوند.

آموزش روش رفع مشکل غیر فعال شدن گزینه Sleep در ویندوز

حالا تیک گزینه Sleep را فعال کنید.

فعال کردن گزینه Sleep در ویندوز

سپس با کلیک روی Save changes تغییرات را ذخیره نمایید.

آموزش روش رفع مشکل غیر فعال شدن گزینه Sleep در ویندوز

حالا با مراجعه به منوی استارت ویندوز و سپس باز کردن منوی پاور آن، گزینه ی Sleep را مشاهده خواهید کرد و می توانید از آن استفاده نمایید.

قابلیت Sleep به لیست Power اضافه و فعال شده است

روش غیر فعال کردن گزینه Sleep در ویندوز:

در صورتی که بخواهید قابلیت Sleep را در ویندوز خود غیر فعال کنید و گزینه مربوط به آن را از لیست Power حذف نمایید، کافیست مسیر بیان شده در قسمت قبل را طی کنید و سپس تیک گزینه Sleep را برداشته و تنظیمات را ذخیره نمایید.

البته در لپ تاپ ها، در صورت بستن درب لپ تاپ، ویندوز به صورت خود کار به حالت Sleep می رود. برای بادگیری روش جلوگیری از اسلیپ (Sleep) شدن خودکار لپ تاپ هنگام بستن درب آن اینجا کلیک کنید.

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 3 / 5. تعداد رای دهندگان: 43

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

12 دیدگاه‌ها

  1. سلام ممنون از توضیحات خوبتون، یه سوال، وقتی sleep تو منوی power استارت نمیاد یعنی اصلا کار نمیکنه؟
    چون می خوام سیستمم رو بذارم مثلا برای ۲۰ ساعت یه برنامه ای رو برام بدون وقفه اجرا کنه و داده هام رو ثبت کنه و بعد از ۲۰ ساعت سیستم خاموش بشه. سیستم رو تنظیم میکنم که بعد از ۲۰ ساعت بطور اتوماتیک shut down بشه اما مطمئن نیستم که سیستمم در این مدت ۲۰ ساعت مدام کار کنه و مشکلی در اجرای برنامه ام پیش نیاد. خواهش میکنم راهنماییم کنید، خیلی برام مهمه…

    • سلام دنیا عزیز
      در حالت Sleep کامپیوتر، تمام پردازش های آن متوقف می شود و در نتیجه فعال کردن آن، باعث می شود که برنامه مورد نظر شما هم متوقف شود و ادامه پیدا نکند.
      برای اجرای برنامه توسط لپ تاپ برای مدت مورد نظر، شما باید از اسلیپ شدن خودکار سیستم جلوگیری کنید.
      همچنین همانطور که می دانید در لپ تاپ ها، با بستن درب، سیستم به صورت خودکار روی حالت اسلیپ می رود. شما می توانید برای خاموش شدن صفحه نمایش و کاهش مصرف انرژی اسلیپ شدن خودکار لپ تاپ پس از بسته شدن درب آن را غیرفعال کنید.
      با انجام تنظیمات بالا، می توانید مطمئن باشید که پردازش مورد نظر هر مدت زمانی که طول بکشد، بدون توقف تا پایان ادامه خواهد یافت…
      البته پیشنهاد می شود که اگر پردازش موردنظر امکان توقف موقت دارد، آن را متوقف کرده و برای مدتی کامپیوتر خاموش باشد و سپس دوباره ادامه پیدا کند. چرا که روشن بودن سیستم های خانگی برای مدتی مانند ۲۰ ساعت می تواند به آن ها آسیب بزند. حدالمقدور، امکان خاموش شدن صفحه نمایش را فعال کنید تا با مشکلی برخورد نکند.
      با آرزوی بهترین ها برای شما

  2. سلام. لپتاپ من ایسوس مدل x550ld هست و بعد اینکه دادم بیرون برام ویندوز ۱۰ زدن عملکرد sleep و Hibernate خراب شده به این صورت که وقتی اسلیپ میزنم لپتاپ خاموش میشه و بعد از زدن دکمه اینتر سیستم از اول بالا میاد انگار ری استارت میشه در صورتی که باید از صفحه لاگین بالا بیاره و برنامه های باز شده قبل از اسلیپ هم بسته نشده باشن!!! حتی ویندوز ۸٫۱ هم نصب کردم و تاثیری نداشت.
    لطفا در حل این مشکل به من کمک کنید با تشکر از سایت خوبتون.

    • با سلام، در جواب حل مشکل خودم باید عرض کنم که بعد از جست و جوی زیاد در سایت های خارجی متوجه شدم که برای حل این مشکل باید بایوس لپتاپم رو آپدیت کنم. آخرین نسخه بایوس را از سایت سازنده ایسوس دانلود و بایوس را آپدیت کردم. مشکلم حل شد.

  3. سلام. از وقتی که ویندوز ۱۰ آپدیت شده، کلا گزینه sleep ناپدید شده حتی توی کنترل پنل هم نیست!

    • سلام دوست عزیز
      طبق آموزش بالا آیا بررسی کردید که ببینید آیا درایور کارت گرافیک به درستی در ویندوز شما نصب است؟ شاید با به روزرسانی ویندوز درایور آن با مشکل رو به رو شده باشد یا حتی پاک شده باشد.
      همچنین پس از اطمینان از نصب بودن، حتما درایور را به آخرین نسخه منتشر شده آن به روزرسانی کنید.
      در صورتی که با موارد بالا مشکل برطرف نشد، شاید ویندوز شما به درستی آپدیت نشده باشد یا مشکل داشته باشد. در این صورت پیشنهاد می کنم منتظر آپدیت جدید ویندوز باشید و یا ویندوز خود را پاک کرده و دوباره نصب کنید.
      امیدوارم مشکل شما برطرف شود.
      با آرزوی بهترین ها برای شما

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید