- تبلیغات -
3.6
(382)

همان طور که می دانید کیبوردهای کامپیوترها و لپ تاپ ها دارای یک ردیف اعداد در نوار بالای حروف و یک بخش اعداد مرتب شده به شکل ماشین حساب (تصویر زیر) در سمت راست می باشند که استفاده از آن ها راحت تر است.

البته در برخی از لپ تاپ ها این کلیدهای ماشین حسابی در بین حروف قرار دارند و با فشردن کلید fn کیبورد و سپس عدد مربوطه قابل استفاده هستند.

اما حتما شما هم با این مشکل برخورده اید که هنگام فشردن کلیدهای بخش ماشین حسابی در برنامه های مختلف مثل ورود با PIN در ویندوز، استفاده از ماشین حساب ویندوز و … این اعداد به هیچ عنوان کار نمی کنند و شما مجبورید از ردیف اعداد بالای حروف کیبورد استفاده کنید.

حتما بارها فکر کرده اید که کیبورد شما خراب شده است!! اما نه، رفع مشکل اعداد کیبورد تنها با فشردن یک کلید امکان پذیر است.

در ادامه ی این مطلب از یادیت به آموزش رفع مشکل کار نکردن بخش اعداد کیبورد کامپیوترها و لپ تاپ ها می پردازیم.

آموزش رفع مشکل کار نکردن بخش اعداد کیبورد و استفاده از کلید Num Lock:

دلیل این مشکل قفل بودن بخش اعداد سمت راست کیبورد می باشد.

همه ی کیبوردها دارای دکمه ای با عنوان Num Lock می باشند که توسط آن بخش اعداد ماشین حسابی کیبورد غیر فعال می شود.

- تبلیغات -

این کلید معمولا در گوشه بالا-سمت چپ بخش اعداد سمت راست کیبورد قرار دارد.

موقعیت کلید Num Lock کیبوردها در بخش اعداد سمت راست آن

معمولا روی کیبوردها چراغی وجود دارد که در صورتی که بخش اعداد سمت راست کیبورد شما قفل شده باشند، این چراغ روشن خواهد بود. این چراغ معمولا با یک عدد (۱ یا ۹) مشخص می شود که در برخی لپ تاپ ها داخل یک قفل می باشد. (تصویر یک نوع چراغ Num Lock در کیبورد) تصویر یک چراغ Num Lock می باشد.

شما برای رفع مشکل کار نکردن اعداد کیبورد خود کافیست Num Lock کیبورد را فشار دهید تا چراغ مربوطه خاموش شود و از آن پس به راحتی از بخش اعداد سمت راست کیبورد خود استفاده کنید.

اگرچه معمولا بخش اعداد سمت راست کیبورد به صورت خودکار توسط ویندوز قفل می شوند، اما در صورتی که شما بخواهید خودتان این بخش را غیر فعال و قفل کنید می توانید یک بار دیگر Num Lock را فشار دهید تا چراغ مربوطه روشن شود.

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 3.6 / 5. تعداد رای دهندگان: 382

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

44 دیدگاه‌ها

  1. سلام خیلی ممنونم ازتون لطفا بگید چرا شماره نه و هشت نوار بالای کیبورد من کا نمیکنن چه دلیل داره و میشه درست ش کرد

  2. سلام ببخشید من اون کار هایی رو که برای رفع مشکل غیر فعال شدن دکمه های راست کیبورد لپ تاب کردم ولی درست نشد .چی کار کنم ؟

    • سلام دوست عزیز
      ممکن است مشکل از ویندوز باشد که راه حل ساده ترش پاک کردن و نصب دوباره ویندوز است. همچنین ممکن است این مشکل سخت افزاری باشد.
      موفق باشید…

  3. سلام من اعداد بالایی کیبوردم و کنترل سمت چپ کیبوردم کار نمیکنه چی کار کنم؟ درایو های کیبورد رو حذف کردم و دوباره نصب کردم یو اس بیشم به یه جای دیگه وصل کردم ولی همونه چی کار کنم؟ دو سه ماهه کیبورد رو خریدم

  4. با سلام
    عدد ۱ سمت راست کیبورد من جدیدا دستور اسکن میده! یعنی وقتی میزنم صفحه اسکن کردن میاد رو صفحه امروز نتونستم کار کنم مجبور می شدم از اعداد بالای کیبورد استفاده کنم!!
    لطفا راهنمایی بفرمایید…
    ممنون

    • سلام دوست گرامی
      با فشردن کلید Num Lock مشکلتون حل نشد؟!
      کلید Scroll Lock کیبورد رو هم یک بار فشار بدید ببینید مشکلتون حل نمیشه؟ توجه داشته باشید که اگر سیستم شما لپ تاپ هست احتمالا باید کلید Fn رو به همراه Scroll Lock فشار بدید تا فعال یا غیرفعال بشه.
      پیشنهاد دیگه اینکه توی تنظیمات اسکنر بررسی کنید شاید به صورت اتفاقی در Properties اسکنر عدد ۱ تعریف شده باشه تا با فشردن این کلید، پنجره اسکن نمایش داده شود. به این قسمت مراجعه کرده و عدد ۱ را حذف کنید. احتمالا مشکلتون برطرف بشه.
      اگر مشکل حل نشد، درایور کیبوردتون رو به روزرسانی کنید و دوباره امتحان کنید. برای این کار از طریق کنترل پنل ویندوز وارد قسمت Keyboard شوید و در پنجره باز شده از زبانه Hardware کیبوردتون رو انتخاب و سپس Properties را بزنید و در پنجره جدید و از زبانه Driver اقدام به به روزرسانی درایور کیبورد نمایید. همچنین می تونید درایور رو پاک و دوباره نصب کنید.
      امیدوارم با این کار مشکلتون برطرف بشه.
      با آرزوی بهترین ها برای شما

  5. سلام
    من اعداد ۵ و ۶ و ۰ روی کیبورد لپ تاپم بعضی مواقع کار نمیکنه!
    اعداد بالای کیبورد منظورم هست…
    ممنون.

    • سلام نیمای عزیز
      اگر فقط همین اعداد هستند، احتمالا مشکل سخت افزاری باشه، ممکنه زیر این دکمه ها کثیف شده و نیاز به تمیز کردند داره، بهتره با یک تعمیرکار صحبت کنید.
      موفق باشید…

  6. با سلام
    کیبورد لپ تاپم به مشکل خورده. چند روز پیش ی تعدادی از کلیدهاش از کار افتاد. کلیدهایی که توی یک راستا بودن!!
    امروز تعداد بیشتری از کار افتادن و شاید نزدیک بیست کلید از حروف مختلف!!! لطفا راهنمایی کنید.

    • سلام مهدی عزیز
      با توجه به توضیحی که دادید که ابتدا کلیدهای یک ردیف از کار افتاده و این از کار افتادگی در حال افزایش است احتمال میدم مشکل سخت افزاری است، لطفا لپ تاپ رو به یک تعمیرکار متخصص نشان دهید.
      با آرزوی بهترین ها برای شما

  7. سلام خسته نباشید، ممنون از سایت خوبتون،
    یه سوال داشتم در مورد همین پستتون، بخش ماشین‌حساب کیبورد من کار دومشون فعال شده و کار اصلی که تایپ اعداد هست رو انجام نمیده!! چطور می‌تونم به حالت اول برگردونمش؟!

    • سلام دوست عزیز
      در این موارد شاید راه اندازی مجدد کیبورد مشکل شما را برطرف کند. برای این منظور کلیدهای Windows+Space کیبورد خود را فشار دهید، احتمالا مشکل شما برطرف شود. همچنین در لپ تاپ ها می توانید کلیدهای ترکیبی Shift+Fn را نیز امتحان کنید.
      موفق باشید.

  8. سلام، من از لپ تاپ استفاده می کنم و فقط در نوار بالا اعداد رو دارم! دکمه Num Lock اصلا تو کیبورد من نیست!!
    خیلی راحت از اون اعداد استفاده می کنم اما وقتی مثلا یک ترینر برای یک بازیرو اجرا می کنم تو اون درج شده که مثلا از شماره ۱ تا ۹ Numpad رو بزنم اما تو بازی وقتی شماره های نوار بالای کیبوردمو میزنم اجرا نمی کنه. تو کامپیوتر اون ترینرو امتحان کردم درست بود ولی تو لپ تاپ Numpad رو شناسایی نمیکنه!!

    • سلام اشکان عزیز
      لپ تاپ هایی که Numpad ندارند معمولا کلیدهای u, i, o, j, k, l, m کلیدهای Numpad اونا هستن. کلید fn لپ تاپتونو نگه دارید و کلیدهای گفته شده و کلیدهای اطرافشون رو فشار بدید و ببینید آیا برای لپ تاپ شما هم همین طور هست یا خیر. اگر نیست احتمالا لپ تاپ شما این قابلیت رو نداره. تو تنظیمات بازیتون بگردید و ببینید تنظیمات کیبوردش کجاست و آیا امکان جایگزینی کلیدهای Numpad با کلیدهای اعداد نوار بالا وجود دارد یا خیر.
      با آرزوی بهترین ها برای شما

  9. آقا من ردیف بالای کیبوردم کار می کرد ولی الان همه شون غیر فعال شدن (به جز ۵ و ۶) و اون ردیف سمت راست کامل فعال شده حالا می خوام برگرده ولی هر کاری می کنم نمیشه!!

    • سلام امیر عزیز
      وارد کنترل پنل ویندوز خودتون بشید و از بالای پنجره باز شده از قسمت View by گزینه Category را انتخاب نمایید و سپس روی گزینه Ease of Access کلیک کنید. در مرحله بعدی گزینه Change how your keyboard works را انتخاب نمایید. در صفحه ی نمایش داده شده از قسمت Make it easier to type بررسی کنید و ببنید اگر تیک گزینه Turn on Filter Keys فعال است، آن را غیر فعال کنید و سپس OK را بزنید.
      احتمالا مشکل شما برطرف می شود.
      سپاس از پیام شما

  10. سلام وقت بخیر
    اما مشکل من حل نشد!!
    روش کنترل پنل رفتم که تیک نداشت.
    و کلید Num Lk هم برا من غیر فعال است، روشن و خاموش هم نمیشه کلا بی تفاوته!!

    • سلام دوست عزیز
      در مورد بی تفاوت بودن کلید Num lock ابتدا توجه داشته باشید که اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، شاید در لپ تاپ شما نیاز باشد که ابتدا کلید Fn لپ تاپ را نگه دارید و سپس کلید Num lock را فشار دهید تا عمل کند.
      اگر با این روش مشکل برطرف نشد شاید مشکل از خود این دکمه می باشد.
      سپاس از پیام شما

  11. سلام خدا هرچی میخواهی بده بهت، واقعا دو روز بود الافش بودم فکر کردم کیبوردم سوخته! ولی مطالبت را خوندم فهمیدم مال تیکشه. تشکررررررر.

  12. باتشکر و خدا قوت به شما بزرگواران که مشکل گشای ما کم تجربه ها هستید، مشکل ماشین حساب لپ تاپم که ماه ها بود کار نمی کرد با راهنمایی شما حل شد.
    باز هم ممنون

  13. سلام
    ببخشید چرا قسمت اعداد کیبورد من کار نمی کنه؟! منظورم قسمت بالایی کیبورده؟
    داشت کار می کرد ولی الان کار نمی کنه!!

    • سلام دوست عزیز
      آیا مطمئن هستید که دکمه های کیبورد شما مشکل فیزیکی ندارند و به درستی کار می کنند؟ برای تست سلامت کیبورد خود می تونید از نرم افزارهای مختلفی استفاده کنید که به راحتی می توانید با جستجو در اینترنت به آن ها دسترسی پیدا کنید.
      اگر از سلامت کلیدهای اعداد بالای کیبورد اطمینان دارید توصیه می کنم یک بار کیبورد رو از کامپیوتر جدا کنید کامپیوتر رو خاموش کنید و دوباره کیبورد رو متصل کرده و دوباره کامپیوتر رو روشن کنید و ببینید آیا هنوز هم مشکل وجود دارد؟
      به عنوان آخرین راه حل بررسی درایور کیبورد رو پیشنهاد می کنم. برای این منظور وارد کنترل پنل ویندوز شوید و گزینه ی Device Manager رو انتخاب کنید. پس از اون در پنجره ی جدید بخش Keyboards را بیابید و روی آن کلیک کنید تا لیست مربوطه باز شود. حالا روی گزینه ی مربوط به کیبورد خود کلیک راست کنید و گزینه Update Driver Software رو انتخاب کنید. در صورتی که با آپدیت کردن درایور مشکل حل نشد پیشنهاد می کنم یک بار درایور رو پاک و دوباره نصبش کنید. البته مسئولیت این مورد با خودتونه اما می تونید با کلیک راست روی نام کیبورد گزینه ی Uninstall رو انتخاب کنید. بعد از حذف کامپیوتر رو ری استارت کنید و دوباره وارد Device Manager شوید. اگر کیبورد شما در لیست مربوط به کیبوردها نبود روی بخش Keyboards کلیک راست کنید و گزینه ی Scan for hardware changes رو انتخاب کنید تا کیبورد شما به صورت خودکار شناسایی و درایور اون نصب بشه. همچنین می تونید درایور کیبورد رو در صورت وجود از طریق گوگل بیابید و اون رو در ویندوز خود نصب کنید.
      امیدوارم مشکل شما رفع شود.
      سپاس از پیام شما

  14. سلام
    ممنون از آموزشتون
    ببخشید من با وجود اینکه دکمه Num Lock رو روشن می‌کنم، اما باز هم هک اعداد سمت راست کیبوردم کار نمی‌کنه! قبلا اینجوری نبود اما نمی‌دونم چرا اینجوری شده!
    شما می‌تونید کمکم کنید؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید