- تبلیغات -
0
(0)

در مطالب گذشته یادیت در مورد نیازهای راه اندازی یک وب سایت توضیحاتی دادیم که از جمله ی آن انتخاب یک دامنه یا آدرس برای سایت بود.

اما دامنه ی یک سایت ممکن است به عنوان مهمترین عامل پیشرفت آن به حساب آید چرا که مخاطبان تنها از طریق آن می توانند وارد سایت شما شده و از آن استفاده نمایند و هرچه دامنه ی انتخاب بهتر بتواند به اطلاع مخاطبان مختلف برسد و سریع تر و راحت تر در ذهن آن ها جای بگیرد سایت شما پربازدیدتر خواهد بود.

از این رو در زمینه ی انتخاب دامنه ی مناسب برای سایت رعایت نکاتی الزامی است که قصد داریم در این مطلب به آن ها بپردازیم.

با ما برای آشنایی با نکات مهم انتخاب دامنه ی مناسب برای سایت همراه باشید…

آشنایی با نکات مهم انتخاب دامنه ی مناسب برای سایت:

۱) منحصر به فرد بودن دامنه و نبودن دامنه ای مشابه آن:

منحصر به فرد بودن دامنه و نبودن دامنه ای مشابه آن یکی از نکات مهم انتخاب دامنه و تبدیل کردن آن به یک برند و حک کردن در آن در ذهن کاربران می باشد.

در صورتی که دامنه ی انتخابی شما هیچ مشابه دیگری نداشته باشد علاوه بر اینکه باعث تحقق خود به خودی مورد بعدی (قابلیت به خاطر سپردن آسان دامنه) می شود، باعث می شود که افراد سایت های دیگر را به جای سایت شما وارد نکنند و به سایتی دیگر هدایت نشوند.

این مورد می تواند در زمینه ی اضافه کردن یا کم کردن تنها یک حرف یا علامت بیشترین کاربرد را داشته باشد.

- تبلیغات -

بعضا پیش می آید که دامنه ی انتخابی شما قبلا توسط فرد دیگری ثبت شده است و شما تنها با اضافه کردن یا کم کردن یک حرف دامنه ی جدیدی را ثبت می کنید که این به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

به عنوان مثال دامنه ی دوم وب سایت یادیت learnsoftwares.ir می باشد. اگر در قسمت آدرس مرورگر خود همین دامنه را بدون s پایانی وارد کنید وارد سایت دیگری خواهید شد که هیچ ارتباطی با یادیت ندارد.

بنابراین اگر این دامنه آدرس اصلی وب سایت باشد افراد با شنیدن نام دامنه برای مراجعه به آن، احتمالا به وب سایت دوم هدایت می شوند تا وب سایت یادیت.

علاوه بر این ثبت دامنه های یکسان با پسوندهای متفاوت نیز می تواند دامنه ی شما را از منحصر به فرد بودن بیرون آورد که در ادامه ی این مطلب قدری بیشتر به آن می پردازیم.

۲) قابلیت به خاطر سپردن آسان دامنه و املای آن:

یک از مهمترین مواردی که باید برای انتخاب نام دامنه ی مناسب برای سایت در نظر بگیرید قابلیت به خاطر سپردن آسان آن می باشد.

واضح است که هرچه دامنه ی شما منحصر به فردتر، جذاب تر، جدیدتر و البته کوتاه تر باشد بهتر به خاطر سپرده می شود.

علاوه بر این در برخی از موارد اگر حس کنجکاوی شنونده با شنیدن نام سایت شما بر انگیخته شود باعث می شود که آن نام و دامنه حتی برای همیشه در ذهن او باقی بماند.

به عنوان مثل یادیت که ترکیبی از کلمه ی یاد (یاد گرفتن) فارسی و it (آن) انگلیسی می باشد موجب ایجاد کلمه ی جدیدی شده است که به دلیل بر انگیختن حس کنجکاوی شنونده موجب می شود که نام آن در ذهن او حک شود.

علاوه بر این باید املای کلمات انتخابی شما آسان باشد. این مورد به خصوص برای ما فارسی زبان بسیار پر اهمیت تر است چرا که در صورت استفاده از کلمات انگلیسی با املای دشوار ممکن است کاربران آدرس را اشتباه تایپ کرده و یا با خطا مواجه شوند یا وارد سایت دیگری شوند.

۳) کوتاه بودن نام دامنه:

اگرچه در مورد قبلی به این نکته اشاره کوچکی شد اما به دلیل اهمیت آن تصمیم گرفتیم که در یک مورد جداگانه به آن اشاره کنیم.

واضح است که کوتاه بودن نام دامنه موجب به خاطر سپردن آسان تر خود آن و همچنین املای آن می شود که در نهایت کاربران راحت تر آن را تایپ کرده و وارد سایت شما می شوند.

به عنوان مثال دامنه ی yadit.ir با پنج حرف و املای فوق العاده ساده بسیار بهتر از دامنه ی طولانی و کمی مشکل learnsoftwares.ir می باشد.

۴) عدم استفاده از اعداد و خط تیره:

موکدا توصیه می شود که از خط تیره و اعداد مختلف در دامنه ی خود استفاده نکنید.

خط تیره علاوه بر این که می تواند زیبایی دامنه ی شما را به خطر بیاندازد، احتمال اشتباه آن با آندرلاین ( به تشابه – و _ توجه کنید!) توسط کاربران وجود دارد که این باعث می شود که نتوانند به سادگی به سایت شما دسترسی پیدا کنند.

در مورد اعداد نیز استدلال مشابهی وجود دارد که در میان انبوهی از اعداد مشابه بهتر این است که از هیچ کدام از آن ها استفاده نشود!

۵) انتخاب دامنه ای مرتبط با موضوع سایت:

اگرچه در مورد دوم گفتیم که ایجاد کلمات جدید و انتخاب آن ها به عنوان دامنه موجب به خاطر سپردن بهتر آن ها به دلیل برانگیختن کنجکاوی شنونده می شود اما در عین حال بهتر است که در دامنه ی خود از کلمات معنی دار مرتبط با موضوع سایت خود استفاده کنید.

به عنوان مثال کلمه ی یاد در ابتدای یادیت به کلمه ی یادگیری که رسالت اصلی آن می باشد اشاره دارد. این مورد بیشتر در ۲سئوی سایت خود را نشان می دهد.

۶) توجه به پسوندهای انتخابی و ثبت دامنه برای چند پسوند مهم:

همان طور که در مورد اول گفتیم وجود دامنه های یکسان با سایت شما و با پسوندی متفاوت می تواند سایت شما را از منحصر به فرد بودن بیرون آورده و موجب سرگردانی کاربران شود.

بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکل ابتدا به شما توصیه می کنیم که هنگامی که دامنه ای را انتخاب و ثبت می کنید مطمئن شوید که همانند آن با پسوندی متفاوت ثبت نشده باشد. به عنوان مثال شما دامنه ای با پسوند ir ثبت کرده اید اما سایتی دقیقا با همان دامنه اما با پسوند com وجود دارد که این می تواند فاجعه ای هم برای سایت شما و هم برای سایت مشابه باشد.

همچنین بهتر است هنگامی که یک دامنه ی یکتا را ثبت می کنید، همان دامنه با پسوندهای مهم را نیز مانند com یا ir ثبت کنید تا در آینده فرد دیگری آن دامنه را ثبت نکرده و موجب اخلال در پیشرفت سایت شما نشود.

۷) نکات سئوی دامنه (جایگاه بهتر در نتایج جستجو):

همان طور که می دانید در دنیای مدیریت سایت های امروزی کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر یکی از مهمترین نیازهای سایت ها است که بار قسمتی از این مهم بر دوش دامنه ی انتخابی قرار می گیرد.

به عنوان مثال موتورهای جستجوگر سایت هایی که در دامنه ی آن ها کلمه ی کلیدی موضوع اصلی سایت وجود دارد را در نتایج خود، در جایگاه بالاتری نمایش می دهند.

به عنوان مثال دامنه ی learnsoftwares.ir در موضوعات مرتبط با آموزش نرم افزارها می تواند جایگاه بهتری را در نتایج حتی نسبت به دامنه ی yadit.ir کسب کند البته اهمیت این موضوع به اندازه ی موارد شمرده شده در بالا نمی باشد.

علاوه بر این تاریخ انقضای دامنه ی شما می تواند مورد توجه موتورهای جستجوگر قرار گرفته و در نتایج آن ها تاثیر بگذارد. به عنوان مثال جستجوگرها ممکن است دامنه ای که انقضای آن در چهار سال آینده می باشد را بهتر از دامنه ای که انقضای آن در ۶ ماه آینده است و سرنوشت آن پس از ۶ ماه معلوم نیست نمایش دهند.

همچنین تاریخ ثبت دامنه و در اصل قدمت سایت شما نیز تاثیر زیادی در نتایج دارد و هرچه از تاریخ ثبت آن بیشتر گذشته باشد موتورهای جستجوگر بیشتر به سایت شما اعتماد کرده و مطالب آن را در نتایج بالاتر خود نمایش می دهند.

با توجه به نکات بیان شده در این مقاله می توانید دامنه ی مناسب را برای سایت خود انتخاب کرده و آن را در شرکت های معتبر ثبت نمایید.

طلاهاست یک شرکت معتبر در زمینه ی ثبت انواع دامنه است که قیمت های بسیار مناسبی را در این زمینه تعیین کرده است:

https://www.talahost.com

اما پس از ثبت دامنه باید آن را به هاست خود متصل کنید. برای یادگیری روش تنظیم DNSهای دامنه برای اتصال به هاست کلیک کنید…

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید