- تبلیغات -
4.2
(43)

بی شک مجموعه نرم افزارهای مایکروسافت آفیس (MS Office) جزء پرکاربردترین نرم افزار های کامپیوتری است. امروزه کمتر کسی را می توان یافت که توانایی کار با دست کم یک نرم افزار از این مجموعه را نداشته باشد. حداقل چند نرم افزار از این مجموعه روی هر کامپیوتری نصب است.

در مجموعه آفیس برای رفع نیازهای کاربر نرم افزارهای مختلفی قرار داده شده است. به طوری که می توانید در شرکت یا سازمان خود از آنها استفاده نمایید. مایکروسافت امکان اتصال این نرم افزارها به یکدیگر را فراهم کرده تا بتوان داده ها را به راحتی منتقل کرد.

با وجود نرم افزارهای قدرتمندی که در این مجموعه قرار دارد اما همیشه قادر نیستند به تمام درخواست های کاربران پاسخ دهند. از این رو می توان از سایر نرم افزارهای مجموعه به عنوان ابزار مکمل کمک گرفت. بعد از نرم افزارهای ورد (Word) و پاورپوینت (PowerPoint)، پر استفاده ترین نرم افزار های آفیس اکسل (Excel) و اکسس (Access) می باشد. این دو نرم افزار مکمل های خوبی برای یکدیگر می باشند.

با یادیت همراه باشید تا به معرفی این دو نرم افزار حرفه ای و تفاوت اکسس و اکسل بپردازیم.

تفاوت اکسس و اکسل

نرم افزار اکسس (Access) یک نرم افزار بانک اطلاعاتی، پایگاه داده (Data Base) مانند SQL ،Oracle و … است. داده ها در جداول ذخیره می شوند. هر داده نوع مشخصی دارد مثلا داده متنی، عددی، تاریخ و … . در اکسس زبان برنامه نویسی پرس و جوی SQL می باشد.

اکسل یک نرم افزار صفحه گسترده (Spreadsheet) است. می توانید هر نوع داده ای وارد سلول های هوشمند اکسل کنید. زیرا داده های اکسل مانند اکسس ساختار ندارد.

محیط اکسل

- تبلیغات -

اکسس یک پایگاه داده رابطه ای است. مهم ترین تفاوت اکسس و اکسل ایجاد ارتباط بین جداول در اکسس است. این امکان در اکسل وجود ندارد.

یکی دیگر از تفاوت اکسس و اکسل در مفاهیم این دو نرم افزار است. در اکسس مفاهیم رکورد، فیلد و جدول استفاده می شود. به هر خانه از جدول یک فیلد و به هر سطر یک رکورد می گویند. اما در اکسل هر داده در یک سلول (Cell) ذخیره می شود.

اکسس علاوه بر اشیای جدول (Table) و فرم (Form) دارای کوئری (Query) و گزارش (Report) نیز هست. بسیاری از سوالات پیچیده ای که در اکسل به فرمول های طولانی نیاز دارد، در اکسس با یک کوئری (پرس و جو) به راحتی و در عرض چند دقیقه انجام می شود.

محیط اکسس

در اکسس می توان ورود داده ها را کنترل نمود. با استفاده از قانون اعتبار سنجی (Validation rule) از ورود داده های نامعتبر جلوگیری کرد. به این ترتیب تنها با چند کلیک و تنظیم ساده می توان از صحت داده ها مطمئن شد.

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت اکسس و اکسل امکان فرمول نویسی در سلول های اکسل است. در اکسل به صورت حرفه ای می توان داده ها را تحلیل و آنالیز کرد. اکسل مجهز به ابزارهای پیشرفته گزارش گیری می باشد. توابع زیادی برای محاسبه داده ها دارد. می توان  نمودارهای پیشرفته ای رسم کرد.

اکسس را انتخاب کنیم یا اکسل؟

اکسس یا اکسل؟

همان طور که گفتیم هر دو از نرم افزارهای پرکاربرد و قدرتمند مجموعه آفیس هستند. با توجه به کاربرد هر یک می توانید از امکانات گسترده آن ها بهره مند شوید.

اگر به نرم افزاری نیاز دارید که با آن کارهای انبارداری، ذخیره و بازیابی اطلاعات و … را انجام دهید نرم افزار اکسس بهترین انتخاب برای شماست. اما اگر قصد دارید داده ها را پردازش کنید و محاسبات مالی، حسابداری و آمارگیری انجام دهید می توانید از اکسل استفاده نمایید.

البته این دو نرم افزار این امکان را دارند که با هم در ارتباط باشند. می توانید فایل های اکسل را به اکسس منتقل کنید و خروجی بگیرید یا برعکس.

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 4.2 / 5. تعداد رای دهندگان: 43

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید