- تبلیغات -
3.8
(4)

امروزه کمتر کسی هست که صاحب یک گوشی هوشمند باشد اما با اینترنت سیم کارت یا همان دیتای گوشی (Data) آشنا نبوده و حداقل یک بار از آن استفاده نکرده باشد.

پس از فعال کردن اینترنت سیم کارت، اگر دقت کرده باشید در نوار بالای گوشی شما علامتی نمایش داده می شود که دو فلش رفت و برگشت در کنار آن وجود دارند.

فلش های رفت و برگشت همان طور که واضح است به ترتیب نمایش دهنده ارسال اطلاعات و دریافت اطلاعات می باشد. اما به جز این فلش های یک علامت دیگر نیز وجود دارد که معمولا به صورت یک حرف انگلیسی نمایش داده می شود.

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چه تفاوتی بین علامت های G، E، ۳G، H، H+ و ۴G در اینترنت سیم کارت موبایل وجود دارد؟

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با مفهوم علامت های اینترنت سیم کارت گوشی و تفاوت اصلی آن ها آشنا کنیم و سپس جدولی را در این خصوص ارائه نماییم. در انتها نیز توضیحات کوتاهی در مورد ارائه هر یک از این نوع اینترنت ها توسط اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل در ایران بیان می کنیم.

آشنایی با مفهوم علامت های اینترنت سیم کارت گوشی اندرویدی:

در واقع هر یک از این علامت ها نشان می دهند که شما به چه نوع از شبکه داده ای متصل شده اید. هر یک از این شبکه ها دارای ویژگی ها و امکانات متفاوتی می باشند.

اگر دقت کرده باشید حرف G در علامت های نامبرده شده دارای بیشترین فراوانی می باشد. دلیل این موضوع این است که نسل های مختلف ارتباطات همراه با این حرف نمایش داده می شوند. سیم کارت های با تکنولوژی G جز اولین نسل از سیم کارت ها بوده و پس از معرفی سیم کارت های نسل ۲G و ۳G امروزه جدیدترین سیم کارت های ارائه شده از نسل ۴G می باشند. بهبود هر یک از نسل های سیم کارت علاوه بر این که تماس های بهتر و با کیفیت تری را برای کاربران فراهم می کند دارای امکانات جدیدی همچون تماس تصویری نیز می باشد.

- تبلیغات -

علاوه بر این ارائه اینترنت توسط هر یک از این سیم کارت ها در هر نسل نسبت به نسل قبلی بهبود پیدا کرده و تجربه سرعت های بالاتری به کاربران خود می دهد.

آشنایی با مفهوم علامت های G، E، ۳G، H، H+ و ۴G در اینترنت سیم کارت گوشی:

اما در خصوص هر یک از علامت های نمایش داده شده باید گفت که تفاوت اصلی این علامت ها در سرعت انتقال داده ها بوده و هرچه این تکنولوژی بالاتر باشد سرعت ارسال و دریافت اطلاعات بیشتر خواهد بود.

اینترنت های G و E جز اولین نسل های اینترنت همراه بوده اند و امروزه کمتر مشاهده می شوند. سرعت این نوع اینترنت ها بسیار پایین بوده و حداکثر آن برای G حدود ۱۴ Kbitps و برای E حدود ۲۰۰ Kbitps می باشد.

توجه داشته باشید که هر ۸ واحد بیت برابر با یک واحد بایت می باشد.

علامت اینترنت E در نوار اعلانات اندروید

پس از آن از جمله علامت های نمایش داده شده اینترنت سیم کارت در نوار بالای اندروید ۳G می باشد. سرعت اینترنت ارائه شده برای این آیکون بالاتر از دو مورد قبلی بوده و حداکثر سرعت اینترنت برای آن حدود ۳۹۰ Kbitps می باشد.

پس از آن نوبت به دو آیکون H و H+ می رسد. اینترنت این دو آیکون توسط سیم کارت های فرا ۳G ارائه می شوند! سیم کارت های ارائه دهنده این نوع اینترنت به ۳٫۵G و ۳٫۷۵G معروفند. سرعت اینترنت ارائه شده توسط این نوع سیم کارت ها به صورت چشمگیری افزایش یافته است. حداکثر سرعت ارائه شده برای H حدود ۷ Mbitps و برای H+ متغیر بوده، از ۱۴ Mbitps تا ۱۶۰ Mbitps می باشد!

علامت اینترنت H در نوار اعلانات اندروید

اما جدیدترین نسل سیم کارت ها که به تازگی در ایران مورد بهره برداری قرار گرفته و به کاربران ارائه می شوند نسل ۴G می باشد. علامت این نوع اینترنت در گوشی LTE می باشد و با استفاده از این نوع اینترنت شما می توانید به سرعت های رویایی تا ۱ Gbitps نیز دست پیدا کنید.

جدول علامت های مختلف اینترنت گوشی و مشخصات هر یک از آن ها:

در جدول زیر می توانید علامت های مختلف اینترنت همراه نمایش داده شده در نوار بالای اندروید را به همراه برخی از مشخصات آن ها و بیشترین سرعت دانلود و آپلود هر یک از آن ها را مشاهده کنید.

جدول علامت های اینترنت سیم کارت گوشی اندرویدی و مشخصات هر یک از آن ها

من چگونه می توانم به اینترنت های نسل بالاتر دسترسی داشته باشم؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که برای دسترسی به اینترنت های مختلف سه سخت افزار مورد استفاده در این زمینه باید ارتقا داده شوند و توانایی ارائه نسل های بالای اینترنت را داشته باشند.

سخت افزارهای مختلف نیازمند ارتقا برای دسترسی به اینترنت های نسل ۳G و ۴G:

سخت افزار اول آنتن های اپراتور ارائه دهنده اینترنت می باشد. در درجه اول آنتن های اپراتور باید ارتقا پیدا کنند تا بتوانند اینترنت های نسل جدید را به کاربران ارائه نمایند. این ارتقا برای اکثر آنتن های اپراتورهای مختلف ایرانی در شهرهای بزرگ صورت گرفته و کم کم برای آنتن های آن ها در نقاط دیگر کشور در حال انجام است.

پس از آنتن های ارائه دهنده، نوبت به سیم کارت مورد استفاده شما می رسد. اگر از سیم کارت های قدیمی حدود ۵ سال پیش یا حتی قدیمی تر استفاده می کنید می توانید با مراجعه به دفتر نماینده اپراتور مربوطه، سیم کارت خود را با حفظ شماره به نسل های جدید ارتقا دهید. البته سیم کارت هایی که به تازگی خریداری می کنید همگی از نوع نسل های جدید سیم کارت ها می باشند.

تا اینجا به دو سخت افزار مهم اشاره شد که ارتقا اولی تنها توسط اپراتور و دومی به صورت مشترک توسط اپراتور و شما قابل انجام پذیر بود.

اما سخت افزار سوم گوشی تلفن همراه شما می باشد. توجه داشته باشید که علاوه بر دو مورد بالا، گوشی موبایل شما هم باید از نسل های جدید سیم کارت به خصوص سیم کارت های ۴G پشتیبانی نماید. البته امروزه اکثر گوشی های جدید رده متوسط به بالا از این نسل سیم کارت ها پشتیبانی می کنند. واضح است که ارتقا گوشی تلفن همراه تنها توسط شما قابل انجام است!

دسترسی به اینترنت های نسل ۳G و ۴G:

با توجه به آن چه گفته شد، اگر شما قبلا جدیدترین نسل سیم کارت را از اپراتور خود خریداری کرده باشید و از گوشی هوشمندی استفاده می کنید که از بالاترین نسل اینترنت همراه پشتیبانی می کند و به عنوان سومین شرط در محلی قرار دارید که آنتن اپراتور ارائه دهنده از اینترنت همراه نسل های جدید پشتیبانی می کند، با روشن کردن داده تلفن همراه، به راحتی می توانید به نسل های جدید اینترنت همراه متصل شده و از سرعت لذت ببرید.

توجه داشته باشید که اگر هر یک از سه سخت افزار بالا از نسل های پایین تر مثل ۳G پشتیبانی کند، گوشی شما به اینترنتی متصل خواهد شد که توسط سخت افزار قدیمی تر (در اینجا ۳G) پشتیبانی می شود.

به عنوان مثال اگر شما با جدیدترین گوشی و سیم کارت به محلی بروید که هنوز آنتن های نسل ۴ در آن قرار نگرفته باشد به سرعت اینترنتی دست خواهید یافت که توسط آن آنتن پشتیبانی می شود. یا اگر سیم کارت شما جدیدترین سیم کارت باشد و در تهران به سر می برید اما گوشی شما حداکثر از نسل ۳ اینترنت پشتیبانی می کند گوشی شما حداکثر به اینترنت نوع H یا H+ متصل خواهد شد.

علامت های اینترنت های ارائه شده توسط اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل:

همان طور که می دانید اپراتورهای همراه اول و ایرانسل جز اولین اپراتورهای ایرانی می باشند و در اواخر دهه ۸۰ نسل های قدیمی اینترنت یعنی G و E در ایران توسط این دو اپراتور ارائه می شد.

اما از اویل دهه ۹۰ اپراتور رایتل شروع به ارائه اینترنت های نسل ۳ به صورت انحصاری کرد و این انحصار تا تابستان ۹۳ در دست این اپراتور بود. اما از سال ۹۳ به بعد اپراتورهای همراه اول و ایرانسل نیز به ارائه اینترنت نسل ۳G پرداختند.

در مدت کوتاهی پس از آن نیز هر سه اپراتور به ارائه دهنده نسل های ۳G و ۴G در ایران تبدیل شدند. شما هم اکنون می توانید در صورت فراهم بودن هر سه سخت افزار اشاره شده در بالا و با هر اپراتوری به بالاترین سرعت های اینترنت ۴G دسترسی داشته باشید.

نکته ای که در پایان می خواهیم به آن اشاره کنیم این است که سیم کارت های جدید همراه اول و ایرانسل در گوشی های قدیمی تری که آن نسل را پشتیبانی نمی کند نیز قابل استفاده است اما با همان حداکثر نسلی که گوشی پشتیبانی می کند ولی سیم کارت های رایتل تنها توسط گوشی هایی پشتیبانی می شوند که از نسل های ۳G یا بالاتر سیم کارت ها پشتیبانی می کنند و در گوشی هایی که حداکثر سیم کارت های ۲G را شناسایی می کنند قابل استفاده نیستند.

در انتها به شما پیشنهاد می کنیم برای یادگیری روش تنظیم گوشی اندرویدی برای استفاده از اینترنت سیم کارت همراه اول اینجا و یادگیری روش تنظیم گوشی اندرویدی برای استفاده از اینترنت سیم کارت رایتل اینجا کلیک کنید…

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 3.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید