- تبلیغات -
0
(0)

در مطالب گذشته ی یادیت تعریف کاملی از سرور ارائه کردیم و گفتیم که سرور در اصل یک کامپیوتر کامل در محلی به نام دیتاسنتر می باشد که علاوه بر نگهداری فایل های سایت، به هنگام بازدید بازدیدکنندگان یک سایت آن فایل ها را فراخوانده و اجرا می کند.

این کامپیوترها درست همانند کامپیوترها و لپ تاپ های معمولی خانگی دارای سیستم عامل می باشند که دو سیستم عامل مهم در این زمینه لینوکس سرور و ویندوز سرور هستند.

اما برای مدیریت سرورها از راه دور و استفاده از آن ها، توسط کامپیوترهای خانگی علاوه بر سیستم عامل نیاز به یک کنترل پنل می باشد.

کنترل پنل ها نرم افزارهایی هستند که امکان اعمال انواع تغییرات دلخواه را در مشخصات مختلف هاست از فایل های داخل آن ها گرفته (مدیریت فایل ها) تا مدیریت دامنه ها و زیر دامنه ها، مدیریت ایمیل ها، مدیریت دیتابیس ها و حتی بکاپ گیری از سرور و بازگردانی آن و … را برای مدیر هاست فراهم می کنند.

در این مطلب قصد داریم شما را با سه نمونه از کنترل پنل های رایج آشنا کرده و برخی از ویژگی های آن ها را برشماریم.

انواع کنترل پنل برای مدیریت سرور سایت:

کنترل پنل Cpanel:

Cpanel یک کنترل پنل پیشرفته برای سرورهای دارای سیستم عامل لینوکس می باشد که از امکانات زیادی برخوردار است.

این کنترل پنل دارای سیستم مدیریت فایل پیشرفته ای است و قابلیت رنگی کردن کدها در ویرایشگر کد این کنترل پنل وجود دارد.

- تبلیغات -

علاوه بر امکان جستجو میان فایل ها، امکان جستجو در ویرایشگرهای کد این کنترل پنل به چشم می خورد. همچنین قابلیت نمایش یا عدم نمایش فایل های مخفی مخصوص Cpanel می باشد.

از بخش مدیریت فایل که بگذریم تنظیمات متنوع و بسیار زیاد بخش مدیریت هاست و سرور که به صورت دسته بندی شده نمایش داده می شوند از ویژگی های خوب Cpanel می باشد.

همچنین Cpanel نسبت به کنترل پنل های دیگر موجود برای سیستم عامل لینوکس از ظاهری زیباتر و کاربر پسندتر برخوردار است و قابلیت انتخاب تم برای آن وجود دارد.

البته این کنترل پنل دارای نقاط ضعفی نیز می باشد. به عنوان مثال می توان گفت امنیت آن نسبت به کنترل پنل DirectAdmin کمتر است.

علاوه بر این قیمت لایسنس این کنترل پنل بیشتر از DirectAdmin می باشد و در برخی موارد ممکن است به دلیل تحریم ها به کاربران ایرانی لایسنس اعطا نشود!

در کل می توان گفت Cpanel برای افرادی که به ظاهر کنترل پنل خود در کنار امکانات بیشتر و متنوع تر اهمیت می دهند گزینه ی مناسب تری می باشد.

برای یادگیری روش استفاده از Cpanel کلیک کنید…

کنترل پنل DirectAdmin:

DirectAdmin نیز از جمله ی کنترل پنل های موجود برای سیستم عامل لینوکس سرور است که نسبت به Cpanel از همه نظر ساده تر می باشد.

به عنوان مثال بر خلاف مدیریت فایل Cpanel که دارای امکانات و گزینه های زیادی می باشد DirectAdmin از امکانات و دکمه های کمتری بهره برده است.

علاوه بر این امکان جستجو به صورت بالقوه برای این کنترل پنل وجود ندارد و برای این کار باید از قابلیت جستجوی مرورگر استفاده کرد.

در کنار سادگی ظاهر و کاربردهای DirectAdmin اما نقطه ی قوت این کنترل پنل امنیت بالای آن به خصوص نسبت به Cpanel می باشد که باعث جلوگیری از دسترسی و آسیب های ناشی از هکرها می شود. علاوه بر این قیمت لایسنس این کنترل پنل ارزان تر بوده و کاربران ایرانی را مانند Cpanel تحریم نکرده است.

به هر حال اگر از این کنترل پنل برای مدیریت هاست خود استفاده می کنید می توانید با استفاده از این لینک به مجموعه آموزش های قابلیت های DirectAdmin دسترسی پیدا کنید…

کنترل پنل WebsitePanel:

کنترل پنل WebsitePanel یک کنترل پنل مبتنی بر ویندوز سرور می باشد که تنها برای سرورهایی که دارای این سیستم عامل هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید