- تبلیغات -
3.8
(21)

لینک ها یکی از پر کاربردترین قابلیت های کامپیوتر می باشند که همه ی ما در صفحات اینترنتی با آن ها آشنایی زیادی داریم.

اما بد نیست بدانید که در نرم افزارهای آفیس از جمله ورد و پاورپوینت نیز این قابلیت با عنوان هایپرلینک (Hyperlink) وجود دارد.

با استفاده از این قابلیت ورد می توانید از اشیاء موجود در سند خود از جمله کلمات، اشکال هندسی، تصاویر و … لینکی به یک فایل، یک صفحه ی اینترنتی و یا به یکی از قسمت ها و صفحات سند جاری خود ایجاد نمایید.

در این مطلب قصد داریم روش انجام لینک گذاری و ساخت انواع هایپرلینک را در نرم افزار ورد آموزش دهیم اما شما می توانید از این آموزش در نرم افزارهای دیگر مجموعه ی آفیس مانند پاورپوینت به همین شکل استفاده نمایید.

روش ساخت انواع هایپرلینک (Hyperlink) در ورد و پاورپوینت:

در ابتدا برای ساخت هایپرلینک کافیست متن مورد نظر خود (یا هر شی دیگری مانند اشکال هندسی، تصاویر و …) را انتخاب کنید و روی آن کلیک راست کرده و روی گزینه ی Hyperlink کلیک نمایید.

روش ساخت انواع هایپرلینک (Hyperlink) در ورد و پاورپوینت

پس از آن پنجره ی ساخت هایپرلینک پیش روی شما باز می شود که در قسمت بالای آن با عنوان Text to display متن انتخاب شده برای لینک گذاری مشخص شده است.

- تبلیغات -

در ادامه ی این مطلب گزینه های موجود در این پنجره را به تفکیک انواع لینک ها توضیح می دهیم…

ساخت هایپرلینک به یک فایل یا صفحه ی وب مخصوص:

شما می توانید با استفاده از هایپرلینک به یک فایل دیگر داخل کامپیوتر خود از هر نوعی که باشد لینکی بدهید تا با کلیک روی شی لینک دار، آن فایل به سرعت باز شود.

علاوه بر این با وارد کردن آدرس یک صفحه ی اینترنتی در قسمتی مخصوص که در ادامه توضیح داده می شود می توانید با کلیک روی هایپرلینک مربوطه به ان آدرس اینترنتی مراجعه کنید.

برای استفاده از دو نوع لینک بالا کافیست در پنجره ی تنظیمات هایپرلینک از سمت چپ گزینه ی اول یعنی Existing File or Web Page را انتخاب کنید.

پس از آن برای دادن آدرس فایل مورد نظر برای لینک دادن روی آیکون (انتخاب فایل برای ایجاد هایپرلینک به آن) در سمت راست پنجره (مانند تصاویر زیر) کلیک کنید تا پنجره ی انتخاب فایل باز شود.

در پنجره ی باز شده می توانید از طریق لیست کشویی موجود در پایین سمت راست آن نوع فایل مورد نظر خود را انتخاب کنید. پیشنهاد می کنیم از این لیست گزینه ی All Files را انتخاب کنید تا همه ی فایل های برای شما قابل مشاهده باشد.

پس از آن به آدرس ذخیره سازی فایل مورد نظر خود بروید و با دابل کلیک روی آن (یا انتخاب آن و کلیک روی گزینه ی Open) آدرس آن فایل را به ورد بدهید.

ساخت هایپرلینک به یک فایل یا صفحه ی وب مخصوص

پس از آن فایل مورد نظر خود را در لیست موجود در وسط پنجره ی اولیه مشاهده خواهید کرد.

در صورتی که بخواهید یه یک صفحه ی اینترنتی لینک دهید می توانید آدرس مورد نظر خود را در کادر با عنوان Address در پایین پنجره وارد کنید.

در اینجا حتما توجه داشته باشید که آدرس اینترنتی را با http:// یا https:// در ابتدای آن مانند مثال زیر وارد کنید.

https://yadit.ir

در نهایت برای ذخیره ی تنظیمات انجام شده برای هایپرلینک روی Ok کلیک کنید.

ساخت هایپرلینک به یک فایل یا صفحه ی وب مخصوص

ساخت هایپرلینک به یک صفحه ای دیگر از سند جاری:

شما می توانید با انتخاب گزینه ی Place in This Document از سمت چپ پنجره ی تنظیمات هایپرلینک به یک مکان یا صفحه ای دیگر از سند ورد یا پاورپوینت خود لینک دهید تا پس از کلیک روی آن، به سرعت به مکان لینک هدایت شوید.

به عنوان مثال در تصویر زیر ساخت هایپرلینک در یک سند پاورپوینت را مشاهده می کنید که می توانیم با انتخاب گزینه ی “۱٫یادگیری نرم افزارها” لینکی به صفحه ی اول این سند بسازیم.

ساخت هایپرلینک به یک صفحه ای دیگر از سند جاری

ساخت هایپرلینک به یک سند جدید یا ایمیل:

در نهایت دو گزینه در سمت چپ پنجره ی تنظیمات برای انتخاب باقی می ماند.

شما با استفاده از گزینه ی سوم یعنی Create New Document می توانید هایپرلینکی به یک سند وردی جدید ایجاد نمایید.

با توجه به تصویر زیر در قسمت Name of new document می توانید نام سند جدید را وارد کنید و با استفاده از دکمه ی Change در قسمت Full Path می توانید محل ذخیره سازی آن را مشخص نمایید.

از قسمت When to edit نیز می توانید مشخص کنید که آیا همان لحظه قصد ویرایش سند جدید را دارید یا این ویرایش را به وقتی دیگر موکول می کنید.

ساخت هایپرلینک به یک سند جدید یا ایمیل

اما گزینه ی چهارم برای ساخت هایپرلینک E-mail Address می باشد. با استفاده از این گزینه شما می توانید آدرس ایمیلی را وارد کنید تا با کلیک روی لینک به آن آدرس ایمیل هدایت شوید.

ویرایش یا حذف هایپرلینک (Hyperlink):

برای ویرایش هایپرلینک کافیست روی شی مربوطه کلیک راست کنید و گزینه ی Edit Hyperlink را انتخاب نمایید.

برای حذف هایپرلینک نیز می توانید پس از کلیک راست روی متن یا تصویر مربوطه، روی Remove Hyperlink کلیک نمایید.

ویرایش یا حذف هایپرلینک (Hyperlink)

برای یادگیری روش رسم انواع نمودار دلخواه در ورد کلیک کنید…

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 3.8 / 5. تعداد رای دهندگان: 21

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

3 دیدگاه‌ها

  1. سلام
    تو پاورپوینت هایپرلینک درست کردم ولی وقتی با پی سی میخوام باز کنم هایپرلینکو نمیخونه!!
    چیکار باید بکنم؟

    • سلام دوست عزیز
      طبق بررسی که انجام شد، در حالت ویرایش پاورپوینت شاید با کلیک کردن روی هایپرلینک و حتی فشار دادن دکمه Ctrl کیبورد و کلیک روی هایپر لینک آن لینک باز نشود. برای بازکردن لینک در این حالت بهتر است روی آن کلیک راست کرده و گزینه Open Hyperlink را انتخاب نمایید.
      سپاس از پیام شما

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید