- تبلیغات -
0
(0)

حتما بسیار کلمه ی روت (Root) را در رابطه با گوشی های اندرویدی شنیده اید اما تاکنون نتوانسته اید منظور از این اصطلاح را به درستی درک کنید.

ما در این مطلب قصد داریم این اصطلاح را به صورت کامل و با زبانی عامیانه برای کاربران عزیز توضیح دهیم.

روت (Root) کردن گوشی به زبان ساده و عامیانه به چه معناست؟

حتما می دانید که در کامپیوترهای سیستم عامل که معمولا ویندوز می باشد به صورت دستی و توسط کاربر یا فرد فروشنده نصب می شود.

اما فایل های مربوط به این سیستم عامل معمولا در یک فضای اختصاص داده شده به ویندوز در هارد دیسک با نام درایو ذخیره می شوند که معمولا این درایو با نام C شناخته می شود.

دسترسی هر کاربر حرفه ای یا مبتدی به فایل های مربوط به سیستم عامل ویندوز بدون کوچکترین مشکلی وجود دارد.

اما در رابطه با گوشی های هوشمند اندروید این موضوع کمی پیچیده تر است. شما هیچ گوشی بدون سیستم عامل (اندروید) را در بازار نمی یابید و به هنگام خرید سیستم عامل آن که معمولا اندروید می باشد به صورت پیش فرض و توسط کارخانه روی آن نصب شده است.

نصب اندروید توسط کارخانه و همچنین مسائل امنیتی مورد نیاز برای گوشی موجب شده است که این سیستم عامل به صورت پیش فرض دسترسی کاربران را به فایل های سیستمی اندروید به صورت کامل از بین ببرد که این کاملا در مقابل دسترسی کاربران به فایل های سیستم عامل ویندوز قرار می گیرد.

- تبلیغات -

بنابراین شما و هر کس دیگری نمی تواند به راحتی به فایل های اندروید دسترسی پیدا کرده و آن ها را ویرایش، حذف یا اضافه نماید.

برای دسترسی کاربران مختلف به فایل های سیستمی اندروید نیاز به انجام یک سری عملیات های حرفه ای روی اندروید می باشد که حتما باید توسط فرد متخصص انجام شود. به این عملیات های تخصصی اصطلاحا روت کردن گفته می شود.

روت به معنای ریشه و اصل است و روت کردن گوشی به معنای باز کردن دسترسی کاربران به فایل های سیستمی اندروید می باشد.

چگونه گوشی اندرویدی خود را روت کنیم؟ چرا گوشی اندرویدی خود را روت نکنیم؟!!

تا به اینجا با مفهوم روت کردن گوشی آشنا شدیم اما همان طور که گفت روت کردن یک کار تخصصی است و کاربران معمولی قادر به انجام این کار نیستند و در صورت اقدام ممکن است گوشی آن ها برای همیشه آسیب ببیند و غیر قابل استفاده شود.

البته شما می توانید به راحتی و با استفاده از اینترنت نرم افزارهای اندرویدی ایرانی و خارجی بسیاری را برای روت کردن گوشی خود پیدا کنید اما ما شما را به استفاده از این نرم افزارها توصیه نمی کنیم.

دلیل این امر این است که حتی انجام عملیات روت روی گوشی های اندرویدی توسط متخصصان نیز از ریسک بالایی برخوردار است به این معنا که حتی ممکن است در این مواقع گوشی مربوطه به صورت کامل برای کاربر غیر استفاده شود.

اما می توان گفت که بسته به شانس، گوشی های زیادی نیز وجود دارند که با موفقیت به حالت روت در آمده اند این بسته به شانس و میزان ریسک پذیری شما است که گوشی شما پس از روت غیر قابل استفاده شود یا خیر!

به علاوه با روت کردن گوشی حتی اگر این کار با موفقیت نیز انجام شود، گارانتی گوشی خریداری شده شما از بین رفته و در صورت نیاز به تعمیرات هزینه ها بدون گارانتی محاسبه می گردد.

پس ما توصیه می کنیم که حتی اگر هم نیازی زیادی به روت کردن گوشی خود دارید، حتما انجام این کار را به افراد متخصص و تعمیر کاران وارد و کار بلد بسپارید.

اگرچه همان طور که گفتیم روت کردن گوشی دردسرهای بسیاری دارد اما اگر گوشی شما با موفقیت روت شود امکانات بسیاری نیز در اختیار شما قرار می گیرد که در قسمت بعدی به آن ها می پردازیم.

فواید و قابلیت های کاربردی گوشی روت شده چیست؟

اگر گوشی شما روت باشد می توانید به صداها، والپیپرها و حتی فایل های برنامه های مختلف نصب شده روی گوشی خود دسترسی داشته باشید و آن ها را ویرایش نمایید.

به عنوان مثال اگر گوشی شما روت باشند می توانید از کلیه ی فایل های برنامه های موجود روی گوشی خود نسخه ی پشتیبان گرفته و یا آن ها را باز گردانید.

کاربرد این مورد بیشتر برای بازی هایی است که مراحل زیادی از آن ها را با زحمت رد کرده اید و حال به هر دلیلی نیاز به حذف نصب بازی دارید. در این موقع شما می توانید از فایل های بازی پشتیبان گرفته و پس از نصب دوباره آن، فایل های پشتیبان را بازگردانی نمایید و بدون نیاز به رد کردن دوباره ی مراحل گذشته بازی، از انجام ادامه ی مراحل لذت ببرید.

برای پشتیبان گیری و بازگردانی نرم افزارها و فایل های مربوطه می توانید به صورت دستی عمل کنید اما نرم افزارهای بسیاری برای این کار وجود دارند که کار شما را بسیار آسان و بدون هرگونه مشکلی کرده اند. یکی از این نرم افزارها GO Backup می باشد.

اما اگر قصد گرفتن پشتیبان و بازگردانی آن یا حتی ویرایش دیگر فایل ها به صورت دستی دارید هم می توانید از نرم افزارهای معمولی مدیریت فایل مانند ES File Explorer استفاده کنید و هم از نرم افزارهای مخصوص دسترسی و ویرایش فایل های روت اندروید مانند Root Explorer.

با وجود مطالب گفته شده اگر به قابلیت های گوشی روت شده نیاز دارید و می توانید مضرات انجام این کار و همچنین ریسک انجام آن را بپذیرید می توانید اقدام به انجام آن نمایید.

برای آشنایی با یکی از قابلیت های گوشی روت شده برای حذف کامل برنامه های پیش فرض اندرویدی که برای شما بدون استفاده هستند می توانید از مطالب این لینک استفاده کنید…

چقدر این مطلب برای شما سودمند بود؟

<< یک ستاره | پنج ستاره >>

رای میانگین: 0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

(اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید...)

- تبلیغات -

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید